لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

لیبراسیون: شهرداری نوفل‌لوشاتو برای همیشه نام روح‌الله خمینی را از این شهرک حذف کرد


عکسی از روح‌الله خمینی، زمانی که در نوفل لوشاتو در تبعید بود
عکسی از روح‌الله خمینی، زمانی که در نوفل لوشاتو در تبعید بود

روزنامه «لیبراسیون» در گزارشی از محدودیت‌های شهرداری نوفل‌لوشاتو برای برگزاری هرگونه مراسم یا نصب عکس و پوستر در مورد اقامت آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در این شهرک خبر داد و نوشت که شهرداری نوفل‌لوشاتو برای همیشه نام روح‌الله خمینی را از این بخش حذف کرد.

این روزنامه سراسری چاپ پاریس در گزارش خود با عنوان «میراث مزاحم آیت‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو» که روز پنجشنبه ۱۳ بهمن منتشر شد، نوشت: «شبح آیت‌الله خمینی دیگر برای عذاب دادن نوفل‌لوشاتو بازنمی‌گردد».

بر اساس این گزارش، شهرداری نوفل‌لوشاتو پس از تلاش طولانی مخالفان حکومت ایران، روز پنجم دی دستوری صادر کرد که بر اساس آن نصب هرگونه تصویر و پوستر برای یادبود اقامت خمینی در این شهر ممنوع است.

در این دستور شهرداری نوفل‌لوشاتو همچنین آمده است: بنای یادبودی که از سال ۲۰۱۷ در حیاط اقامتگاه خمینی در این شهرک همراه با تصویر او نصب شده و از خیابان نیز قابل رؤیت بود، «ستایشگر جنایات جمهوری اسلامی و نقض مکرر حقوق بشر در ایران است و دیگر در خاک فرانسه قابل تحمل نیست».

این روزنامه به نقل از یکی از ساکنان نوفل‌لوشاتو نوشته است: «دیگر نمی‌خواهیم نوفل‌لوشاتو به اسم خمینی آمیخته باشد. خمینی تصادفاً این‌جا آمد و می‌خواهیم این گذشته را برای همیشه فراموش کنیم».

شهردار نوفل‌لوشاتو پیشتر در مراسمی اعلام کرده بود که به درخواست چند سازمان غیردولتی این تابلو را از انظار عمومی «پنهان» خواهد کرد. اما چند روز بعد، پلیس فرانسه از حمله به این تابلو خبر داد و اعلام کرد شیشه تابلو شکسته شده و عکس خمینی از چارچوب چوبی آن درآمده و روی زمین افتاده است.

فیلیپ ازواو، وکیل این پرونده، به لیبراسیون گفته است: «از آن‌جا که بنای یادبود خمینی دیگر از بین رفته است، بنابراین دیگر نیازی به اجرای حکم شهرداری نیست».

روح‌الله خمینی چند ساعت پیش از ترک نوفل لوشاتو به مقصد فرودگاه شارل دوگل
روح‌الله خمینی چند ساعت پیش از ترک نوفل لوشاتو به مقصد فرودگاه شارل دوگل

با این حال، لیبراسیون افزوده است: اگر مالک زمین دوباره این تابلو را نصب کند، جریمه خواهد شد.

این روزنامه همچنین با اشاره به این‌که تا سال گذشته، مراسمی از سوی سفارت جمهوری اسلامی در محل سابق اقامت خمینی برگزار می‌شد، نوشت: اکنون با ممنوع شدن این مراسم، شهرداری و ساکنان شهرک تلاش کرده‌اند تا «این صفحه مزاحم در تاریخ خود را فراموش کنند».

خمینی در فاصله ششم اکتبر ۱۹۷۸ (۱۴ مهر ۱۳۵۷) تا ۳۱ ژانویه ۱۹۷۹ (۱۱ بهمن ۱۳۵۷) به مدت ۱۱۲ روز در نوفل‌لوشاتو اقامت داشت.

پس از انقلاب، وقتی نظام جمهوری اسلامی در ایران مستقر شد، خیابانی که سفارت فرانسه در تهران در آن واقع است به نام «نوفل‌لوشاتو» نامگذاری شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به این اقدام شهرداری نوفل‌لوشاتو واکنش نشان نداده‌اند، اما مسلما ممنوعیت‌های اخیر یک پیروزی برای معترضان و یک شکست برای دیپلماسی جمهوری اسلامی است.

ایریس فرخنده، یک دانشگاهی ایرانی-فرانسوی که در این باره تحقیق کرده، به لیبراسیون گفته که از نظر جمهوری اسلامی «این تکه زمین کوچک [نوفل‌لوشاتو] نماد تکه‌ای از غرب فتح‌شده توسط جمهوری اسلامی است که از دست دادن آن [برای این حکومت] یک توهین است».

XS
SM
MD
LG