لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

اتحادیه اروپا با نخست وزیر بریتانیا در مورد برگزیت همکاری می‌کند


ژان کلود یونکر روز پنجشنبه با ترز می دیدار کرد.
ژان کلود یونکر روز پنجشنبه با ترز می دیدار کرد.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۸ بهمن وعده داد که برای یافتن «راه حل های محتمل» با هدف پرهیز از خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه با نخست وزیر آن کشور همکاری خواهد کرد. ترزا می از اتحادیه اروپا خواسته برای تصویب این توافق در پارلمان بریتانیا تغییراتی در آن ایجاد شود.

توافق ماه نوامبر بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا اواسط ژانویه با رای قاطع پارلمان بریتانیا رد شد.

خبرگزاری رویترز می نویسد دست دادن خونسردانه ترزا می با ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا در برابر دوربین ها در بروکسل نتوانست تنش موجود بین دو طرف را پنهان کند و هیچیک حاضر نشدند به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

فقط ۵۰ روز از مهلت قانونی برای خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده ولی در مورد آینده مناسبات دو طرف هنوز توافقی صورت نگرفته است.

روز گذشته دونالد توسک رییس شورای اروپا گفت کسانی که بدون حتی یک برنامه ساده برگزیت را ترویج کرده و می کنند «در جهنم جای مخصوص» دارند. اظهارات او با واکنش تند سیاستمداران بریتانیایی طرفدار برگزیت روبرو شد.

کمیسیون اروپا پس از این ملاقات که آنرا « گفتگوهایی صریح و سازنده» توصیف کرد گفت:« آقای یونکر تاکید کرده که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حاضر نیستند مجددا در مورد توافق برگزیت مذاکره کنند.»

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می شود:«ولی دو طرف کارمندان خود را مامور کردند تا راه حل های احتمالی برای جلب حمایت پارلمان بريتانيا از این طرح را بررسی کنند.» دو طرف در ضمن توافق کردند که قبل از پایان ماه فوریه دوباره ملاقات کنند.

پارلمان بریتانیا با پرشمارترین رای مخالف به یک دولت در تاریخ معاصر این کشور طرح ترزا می برای برگزیت را رد کرد و به تجدید مذاکرات در مورد این طرح رای داد. یکی از دلایل اصلی مخالفت با این طرح سرنوشت مرز بین ناحیه ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود و هنوز هم تنش آفرین ترین موضوع در زمینه برگزیت است.

خبرگزاری رویترز می افزاید رهبران اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده‌اند که حاضر نیستند تضمین های مربوط به عدم بر پا کردن مرز بین این دو بخش از ایرلند را تغییر دهند.

در صورت عدم تصویب طرح برگزیت در پارلمان بریتانیا با سه گزینه روبرو خواهد شد: خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا که محافل اقتصادی می گویند برای این کشور فاجعه بار خواهد بود، به تعویق انداختن مهلت برگزیت، برگزاری يک همه پرسی دیگر و یا بطور کلی لغو برگزیت.

بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد ه که در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد اقتصاد بریتانیا به نازلترین حد در ۱۰ سال اخیر خواهد رسید و دلایل اصلی آن ابهامات مربوط به برگزیت و کند شدن نرخ رشد اقتصاد جهانی است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نیرومندترین رهبر اروپایی که در روزهای اخیر بر مسئولیت هر دو طرف برای رسیدن به یک توافق تاکید کرده روز پنجشنبه گفت به نظر او بدون تجدید مذاکرات در زمینه برگزیت می توان راه حلی پیدا کرد.

ترزا می روز ۱۴ فوریه در جلسه پارلمان بریتانیا برای بررسی مذاکرات مربوط به برگزیت شرکت خواهد کرد. در این جلسه به احتمال فراوان اعضای پارلمان مجددا تلاش خواهند کرد بر روند مذاکرات کنترل بیشتری اعمال کنند. رای گیری نهایی پارلمان در مورد توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت قرار است اواخر ماه فوریه انجام شود.

XS
SM
MD
LG