لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

ترامپ ایران و کره شمالی را «دیکتاتور»، چین و روسیه را «رقیب» خواند


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ در نطق روز سه شنبه، ۱۰ بهمن ماه خود در کنگره، به شدت به حکومت های ایران و کره شمالی تاخت و چین و روسیه را رقبای آمریکا نامید که بایستی با «قدرتی بلا منازع» در برابر آنها ایستاد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، آقای ترامپ در ادامه از کنگره خواست تا «نقص های اساسی» توافق هسته ای با ایران را اصلاح کنند.

این، اولین نطق سالانه ترامپ در کنگره آمریکا است. اظهارات وی بیشتر حول مسائل داخلی آمریکا، از جمله بازساخت زیرساخت های فرسوده کشور، فراگیر شدن معضل مواد مخدر در برخی مناطق آمریکا و اصلاحات سیاست های پناهندگی بود، اما به چالشهای مهم خارجی پیش روی آمریکا نیز پرداخت.

وی به «رژیمهای سرکش، گروههای تروریستی و رقبایی مانند روسیه و چین» پرداخت که «منافع، ارزشها و اقتصاد آمریکا را به چالش می کشند».

وی گفت که برای مقابله با این خطرات، ضعف راهی است که بی شک به تقابل می کشد و قدرت بدون منازع آمریکا مطمئن ترین راهی است که کشور را مدافعه می کند.

ترامپ در ادامه گفت که به این دلیل از کنگره می خواهد که به «مقابله خطرناک با توسعه دفاعی کشور» پایان دهد و بودجه کافی برای «ارتش بزرگ آمریکا» اختصاص دهد. اشاره وی به تصمیم کنگره آمریکا در چند سال گذشته برای عنان زدن به مصارف مالی لجام گسیخته نظامی بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به اعتراضات خیابانی اخیر ایران اشاره کرد که در نقاط مختلف کشور برگزار شد. وی گفت که «وقتی مردم ایران در مقابل جنایات دیکتاتور فاسد به پا خواستند، من ساکت نماندم. آمریکا در مبارزه شجاعانه مردم ایران برای آزادی، در کنار آنها ایستاده‌ است».

وی از کنگره خواست که برای گذراندن قانونی برای اصلاح نقایص برجام که تحریمهای فلج کننده غرب علیه این کشور را از میان برداشت، کمک کند.

ترامپ و بسیاری از جمهوری خواهان توافق هسته ای را که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما امضا شد، به باد انتقاد گرفته اند. ترامپ طی نطق روز چهارشنبه، اگرچه توافق هسته ای را «وحشتناک» توصیف کرد، از موضع اولیه خود برای «پاره کردن برجام» فعلا عقب نشسته است، کاری که به عقیده کارشناسان می تواند به شتاب گرفتن ایران برای تولید بمب هسته ای منجر شود. ایران می گوید که قصد ساخت بمب هسته ای ندارد.

وی همچنین درباره «پی گیری بی پروای» ساخت موشکهای هسته ای کره شمالی گفت که این موضوع می تواند به زودی تهدیدی برای آمریکا باشد. وی دولت پیونگ یانگ را «دیکتاتور بی رحم» نامید و گفت که آمریکا کمپینی برای اعمال «حداکثر فشار» علیه کره شمالی به راه انداخته است.

گوانتانامو باز می ماند

آقای ترامپ در ادامه گفت که وی دستوری امضا کرده است که بر اساس آن زندان امنیتی آمریکا در گوانتانامو، کوبا، باز می ماند. «در گذشته، ما به طرز احمقانه ای صدها تروریست خطرناک را آزاد کردیم تا آنها را دوباره در جبهه های جنگ ملاقات کنیم. یکی از همانها، البغدادی، رهبر داعش است».

ابوبکر البغدادی قبلا توسط نیروهای آمریکایی در بغداد بازداشت شده بود، اما وی در سال ۲۰۰۴ به مقامات عراق تحویل داده شد و بعد از مدت اندکی آزاد شد.

وی گفت که اخیرا دستوری امضا کرده و به جیم متیس وزیر دفاع کشور نیز ابلاغ کرده که سیاست بازداشتهای نظامی و باز نگه داشتن تاسیسات زندان گوانتانامو را دوباره بازبینی کند».

این فرمان، برخلاف دستور اوباما برای بستن زندان گوانتامامو بود که هرگز بطور کامل به اجرا گذاشته نشد.

این زندان بعد از حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به دستور جورج بوش پسر راه اندازی شد تا تروریستها و مظنونان به عملیات تروریستی در آنجا نگه داری شوند. در زمان خود بوش بیش از ۵۰۰ نفر آزاد شدند و ۱۹۷ نفر دیگر نیز در دوران اوباما آزاد شدند و هم اکنون تنها ۴۱ نفر در زندان گوانتانامو نگهداری می شوند.

سال پرهیاهوی اول

این گزارش می افزاید که اولین نطق ترامپ در کنگره در حالی است که دولت وی سالی پرهیاهو را پشت سر گذاشت.

ترامپ و همپیمانان جمهوری خواه در سال گذشته توانستند قانون بازنگری مالیاتی را تصویب و اجرا کنند، اقتصاد آمریکا تکان خوبی خورده، نرخ بیکاری به کمترین میزان رسیده و بازار سهام رونق یافته است.

اما اولین سال ریاست جمهوری وی با تغییرات بسیار زیاد مقامات ارشد، مناقشه ها و اختلافات شدید میان ارگانهای حکومتی همراه بود. سال اول ریاست جمهوری ترامپ همچنین با یک سلسله تحقیقات جنایی کنگره از تیم کمپین انتخاباتی ترامپ در رابطه با تعامل با مقامات روسیه همراه شد.

چهار تن از این مقامات همچنین با اتهامات مختلف شامل دروغ گویی به «اف بی آی» یا گناهکار شناخته شدند، یا گناه خود را اعتراف کردند. یکی از آنها مایکل فلین، مشاور ارشد سابق مسائل امنیت ملی ترامپ بود.

همچنین میزان محبوبیت ترامپ در میان آمریکایی ها در اولین سال ریاست جمهوری به طور بی سابقه ای کاهش یافته است که در در دوران ریاست جمهوری هیچ کسی در آمریکا چنین افت محبوبیتی در آغاز کار دیده نشده است.

کارشناسان و ناظران سیاسی می گویند که اظهارات وی بازتاب دهنده نکاتی است که قبلا در اجلاس سالانه دولت و نمایندگان مجلس آمریکا پیرامون لزوم اتحاد، همکاری دوجانبه و ارتقاء ارزشهای آمریکایی توسط وی ایراد شده بود. با اینحال، ناظران می گویند که اظهارات چالش برنگیز ترامپ نمی تواند ادامه یابد، خصوصا اینکه در نوامبر سال جاری انتخابات کنگره برگزار خواهد شد.

آقای لانهی چن، مشاور سابق میت رامنی، رقیب جمهوری خواهد اوباما در سال ۲۰۱۲ برای انتخابات ریاست جمهوری به نیویورک تایمز می گوید که «اظهاراتی از این قبیل معمولا فرصتی برای آغازی دوباره است، اما به نظر نمی رسد که در موضوع خود ترامپ یا انتخابات پیش رو کمکی کند.

آقای مایکل بچلوس کارشناس تاریخ ریاست جمهوری نیز به واشنگتن پست گفته است که «مشکل اینجاست که مردم دیگر به حرفهای ترامپ گوش نمی کنند و هرگز وی را مانند رؤسای جمهوری سابق جدی نمی گیرند. وی آن قدر در مسائل مختلف موضع عوض کرده است که حتی اگر نطق خوبی هم داشته باشد، مردم تصور می کنند که وی تا پایان بر روی حرف خود نخواهد ایستاد».

معمولا اجلاسهای سالانه دولت و کنگره با سوال و جواب و چالشهایی از طرف حزب مخالف همراه است که بصورت زنده و گسترده از طرف رسانه ها به انظار عمومی می رسد.

جو کندی، از نمایندگان دموکرات در کنگره آقای ترامپ را به رواج اضطراب و ترس در میان بسیاری از شهروندان آمریکا متهم کرد. وی گفت که «سال اول را تحت لوای همکاری دوجانبه و سیاسی بعنوان سالی پر هرج و مرج می توان بخشید، اما موضوع بیشتر و بسیار بیشتر از این حرفها است. این دولت نه تنها قوانینی که ما را حمایت می کند را مورد هدف قرار می دهد، بلکه در ستیز با بسیاری از اندیشه هایی است که ما را شایسته حمایت می سازد».

جو کندی یکی از جوانترین اعضای دودمان سیاسی مشهور کندی در آمریکا است که وارد کار سیاست شده است. وی پسر نوه روبرت کندی سنتاتور سابق و دادستانی کل آمریکا، همچنین از خانواده برادر آقای جان اف کندی رئیس جمهوری سابق آمریکا است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد؛ د.خ/خ.ک
XS
SM
MD
LG