لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۳

آمریکا کمک ۲۳۰ میلیون دلاری به بازسازی سوریه را لغو کرد


هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۶ مرداد گفته است، کمک ۲۳۰ میلیون دلاری برای بازسازی و تثبیت اوضاع سوریه در محل دیگری هزینه خواهد شد.

به گزارش رویترز، خانم نائورت با این حال تاکید کرد که چنین اقدامی به مثابه عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در جنگ سوریه نیست.

وزارت خارجه آمریکا می گوید، واشینگتن توانسته است با کمک متحدان و شرکای خود ۳۰۰ میلیون دلار کمک برای بازسازی و تثبیت مناطقی که از گروه حکومت اسلامی در شمال شرقی سوریه بازپس گرفته شده، جمع آوری کند، بنابراین کمک اختصاص یافته آمریکا برای الویت‌های دیگر سیاست خارجی هزینه خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مارس این کمک را تعلیق کرده بود.

خانم نائورت همچنین گفته است، تاکنون آمریکا هزینه‌های نظامی و مالی زیادی را (در سوریه) متحمل شده و حالا شرکای دیگر در حال تقبل چنین هزینه‌هایی هستند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عربستان ۱۰۰ میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز ۵۰ میلیون دلار برای هزینه بازسازی سوریه اختصاص داده‌اند.

خانم نئورت توضیح نداد که ۲۳۰ میلیون دلاری که آمریکا پیشتر برای بازسازی سوریه در نظر گرفته بود قرار است در کجا هزینه شود.

هدر نائورت در خصوص سوریه گفت: رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است که ما آماده‌ایم تا شکست کامل گروه داعش در سوریه بمانیم و همچنین بر مساله خروج ایران و نیروهای نیابتی‌اش از سوریه، متمرکز خواهیم بود.

مقام های آمریکایی معتقدند که حضور ایران در سوریه، جنگ در این کشور را طولانی‌تر کرده است.

نیروهای ارتش بشار اسد با کمک چشمگیر روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان توانسته‌اند طی یکسال گذشته مناطق وسیعی از جنوب غربی سوریه را از نیروهای شورشی مخالف حکومت این کشور بازپس بگیرند.

به دنبال پیشروی گسترده داعش در غرب عراق در سال ۲۰۱۴، آمریکا ائتلافی نظامی برای مقابله با این گروه تشکیل داد.

آمریکا همچنین از نیروهای دموکراتیک سوریه که گروهی متشکل از شبه نظامیان کرد و عرب است نیز حمایت کرد.

این نیروها با پشتیبانی ائتلاف تحت رهبری آمریکا توانستند بخش وسیعی از قلمرو داعش در سوریه و به‌ویژه رقه، پایتخت این گروه، را تصرف کنند.

جنگ داخلی سوریه که از اواخر سال ۱۳۸۹، و در پی سرکوب اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت بشار اسد آغاز شد، تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته و میلیون ها نفر را از خانه و کاشانه‌شان آواره کرده‌ است.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛خ.ک
XS
SM
MD
LG