لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

کاهش دوباره قیمت نفت بعد از افزایش سکوهای حفاری آمریکا


رویترز: بهتر شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید کنندگان نفت آمریکا را تشویق کرده است که تولید خود را افزایش دهند.
رویترز: بهتر شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید کنندگان نفت آمریکا را تشویق کرده است که تولید خود را افزایش دهند.

در حالی که قیمت نفت طی روزهای گذشته به‌خاطر تمدید دوباره توافق کاهش تولید نفت ۲۴ کشور، از جمله اوپک، تا پایان سال آینده میلادی مقداری رمق گرفته بود، انتشار گزارش‌هایی از افزایش سکوهای حفاری نفت در آمریکا، قیمت طلای سیاه را دوباره کاهش داد.

به گزارش روز دوشنبه ۱۳ آذر خبرگزاری رویترز، قیمت نفت‌های شاخص آمریکا و برنت طی روز جاری از ۸ دهم تا چهار دهم درصد افت کرد. علت امر، انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش دو دستگاه سکوی حفاری نفت آمریکا و رسیدن شمار سکوهای فعال این کشور به ۷۴۹ دستگاه است که بیشترین میزان از ماه سپتامبر بوده است.

رویترز می نویسد که در سال گذشته میلادی، کل سکوهای حفاری آمریکا حدود ۴۷۷ دستگاه بود، اما بهتر شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید کنندگان نفت آمریکا را تشویق کرده است که تولید خود را افزایش دهند.

این در حالی است که اوپک همراه با دیگر کشورهای تولید کننده نفت در روز نهم آذر، تصمیم گرفت کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه ای تولید نفت را تا پایان سال آینده تمدید کند تا بتواند تولید مازاد نفت در جهان را مهار کند و قیمت‌ها را افزایش دهد.

انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا در پایان سال جاری میلادی به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد که در تاریخ صنعت نفت این کشور بی سابقه خواهد بود. این رقم طی سال‌های آینده نیز رشد خواهد داشت.

این در شرایطی است که اوپک در توافق جدید برای تمدید کاهش تولید نفت، ماده ای اضافه کرده است که بر اساس آن، اگر بازارهای جهانی نفت به توازن برسد، کشورهای امضا کننده توافق می توانند زودتر از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی نیز از توافق خارج شوند.

در همین ارتباط، رویترز در گزارش دیگری که روز دوشنبه منتشر کرد، از قول خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، نوشت که اعضای امضا کننده توافق کاهش تولید نفت در نیمه دوم سال نیز به توافق پایبند خواهند بود، مگر اینکه میزان تقاضا بر عرضه چنان پیشی بگیرد که باعث اخلال در بازار شود.

وی بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود، ریک پری، گفت که در این صورت، حجم عظیمی از ظرفیت نفت مازاد در این کشورها وجود دارد که می تواند راهی بازار شود.

رویترز از قول پری نیز نوشت که اوپک می‌تواند تصمیمات خود را بگیرد و آمریکا با مولفه های موجود بازار می‌تواند سیاست‌های انرژی لازم را خود تعیین کند.

XS
SM
MD
LG