لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

ظریف تاکید کرد تهران «منتظر پاسخ آمریکا» در مورد تبادل زندانی است


محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس، به پرسش‌های مارگارت برنان، پاسخ داده است
محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس، به پرسش‌های مارگارت برنان، پاسخ داده است

وزیر خارجه ایران در مصاحبه تازه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس، در رابطه با موضوع «تبادل زندانیان» با آمریکا که اخیرا در نیویورک مطرح کرده، گفته تهران به «پیشنهاد» ایالات متحده «واکنش نشان داده» و اکنون «منتظر پاسخی» از سوی واشینگتن است.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا خواستار آن شده بود که تهران با آزادی زندانیان آمریکایی «جدیت خود را نشان دهد».

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس، در پاسخ به پرسش مارگارت برنان، در مورد پیشنهاد مطرح‌شده از سوی جمهوری اسلامی برای «تبادل زندانی» با آمریکا اظهار داشت «ما به پیشنهاد آن‌ها در باره ورود به موضوع واکنش نشان دادیم و حال منتظر پاسخ هستیم».

وزیر خارجه ایران در چهارم اردیبهشت ماه در جریان یک سخنرانی در نیویورک، گفته بود تهران شش ماه پیش «به‌طور خصوصی» به آمریکا اعلام کرده‌است که آماده انجام مبادله بین دو کشور است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

آقای ظریف دریافت نامه از رابرت اوبراین، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور گروگان‌ها، را نیز تایید کرده بود.

او اما در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس می‌گوید تهران «اجازه نمی‌دهد کسی که مسئول مذاکره در امور گروگان‌ها است» وارد مذاکره شود، مگر این‌که واشینگتن نیز مایل باشد ایران برای مذاکره، نماینده هم‌سطحی با رابرت اوبراین برگزیند.

ایالات متحده بارها خواستار آزادی زندانیان آمریکایی در ایران شده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بهمن ماه سال پیش با اشاره به‌گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، پس از انقلاب ۵۷، خواسته بود تا تهران «باب لوینسون، ژیائو وانگ، نماز‌ی‌ها و دیگر گروگان‌ها را فورا» آزاد کند.

ظریف بدون اشاره به نام فرد خاصی گفته «ما معتقد هستیم که زندانیانمان به اتهام‌های ساختگی در زندان هستند، آمریکا هم معتقد است زندانیانش به اتهام‌های ساختگی در ایران در حبس هستند».

اظهارات اولیه آقای ظریف سبب شده بود تا کمپین حقوق بشر در ایران آن را «اذعان به گروگان‌گیری» توصیف کند و بگوید این سخنان «تصریح خیره‌‌کننده‌ این حقیقت است که این افراد به عنوان گروگان سیاسی در کشور نگهداری می‌شوند». تهران اتهام‌های مشابه را رد کرده‌است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به موضوع مطرح‌شده «تبادل زندانی‌ها» گفته بود «ما از ایران می‌خواهیم همه زندانیانی که به طور ناعادلانه بازداشت یا مفقود شده‌اند، از جمله ژیائو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی، نزار زکا و دیگر (زندانیان) را آزاد کند».

ایران و آمریکا پیشتر در جریان مذاکرات هسته‌ای خود شماری از زندانیان را مبادله کردند.

وزیر خارجه ایران به شبکه سی‌بی‌اس گفته «قرار نیست ایران جدیت نشان دهد» چراکه آن را در جریان مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته‌ای با دولت باراک اوباما «نشان داده‌است».

دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. واشینگتن خواستار مذاکره با تهران برای دستیابی به «توافق جامع‌تری» شده‌است. توافقی که مسائل مختلف مانند توسعه موشک‌های بالیستیک، حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی، «دخالت‌ها و تهدیدها» در امور دیگر کشورها و اتهامات دیگری که ایالات متحده به تهران وارد کرده را در برگیرد.

جمهوری اسلامی حتی پس از توافق اتمی تیر ماه ۱۳۹۴، با وجود اعتراض آمریکا و کشورهای اروپایی به برنامه موشکی خود ادامه داد. تهران اتهام دخالت در امور دیگر کشورها را رد کرده‌است.

ظریف در مصاحبه با سی‌بی‌اس، سخنان روزهای اخیر خود در مورد «رویارویی» بین آمریکا و ایران را نیز مجددا مطرح کرده و می‌گوید به عقیده او ترامپ مایل به جنگ با ایران نیست، اما ممکن است از سوی چهره‌هایی مانند مشاور امنیت ملی خودش، نخست‌وزیر اسرائیل یا ولیعهد عربستان به رویارویی «کشانده شود».

ظریف می‌گوید «نگران» آن‌چه «برنامه‌های پنهان برخی افراد» توصیف کرده، است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، که پیشتر، در مقاله‌ها و اظهارات خود سخن از تغییر حکومت ایران یا حمله نظامی به ایران را مطرح کرده بود، سال پیش گفت موضوغ تغییر رژیم ایران در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد. او در عین حال تاکید کرده خروج دولت ترامپ از توافق اتمی با تهران «پیش‌درآمد رویارویی نظامی با ایران نیست».

وزیر خارجه آمریکا روز ۲۱ فروردین، در نشستی در سنا، ایران را به ارتباط با گروه القاعده متهم کرد. مایک پومپئو آن روز از پاسخ به این پرسش خودداری کرد که آیا مجوز کنگره در روزهای پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ برای استفاده از زور، برای حمله به ایران نیز به کار خواهد رفت یا نه.

سی‌بی‌اس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG