گیتس: نمی دانم چه کسی ما را در تنگه هرمز تهدید کرد

آقای گیتس اظهارنظر تازه را در مصاحبه با رادیوی سراسری آمریکا بیان کرد.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا گفت که اين کشور نمی داند جملات تهديد آميز عليه رزمناور آمريکايی در تنگه هرمز که همزمان با حضور قايق های سپاه پاسداران مخابره شده، از چه منبعی ارسال شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای گيتس در مصاحبه ای با راديو سراسری آمريکاNPR - در پاسخ به سئوالی در باره حادثه شانزدهم دی ماه - ششم ژانويه - در تنگه هرمز، گفت که او نمی داند چه کسی مسئول اين تهديد است.


رابرت گيتس گفت:«من فکر می کنم به عنوان يک موضوع با سنديت، ما اطمينان کامل نداريم که اين ارتباط دو به دو از کجا فرستاده شده است.»


در جريان حادثه شانزدهم دی ماه، قايق های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رزمناوهای آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده بودند.


آمريکا اعلام کرد که قايق های سپاه در مکالمه ای راديويی، رزمناوها را تهديد به انفجار کرده اند، اما ايران با انتشار يک ويدئو اين ادعا را تکذيب کرد و اعلام کرد که در آن لحظه تنها مکالمه شناسايی معمولی بين دو طرف رد و بدل شده است.


با این حالT آمریکا رسما به ایران اعتراض کرد و رییس جمهوری این کشور نیز به تهران هشدار داد.


  • ابتدا اين ظن وجود داشت که اين [پيام تهديد آميز] به سادگی از سوی قايق ها آمده، چرا که همزمان با نزديک شدن قايق ها به کشتی های ما مخابره شده بود. ولی فکر می کنم که ما نسبت به منبع فرستنده مطمئن نيستيم.
وزیر دفاع آمریکا

هفته نامه «نيوی تايمز – Navy Times» نيز گزارش داده بود که احتمالا جملات تهديد آميز از سوی قايق های ايرانی ارسال نشده اند و يک مزاحم راديويی در خليج فارس به نام «فيليپينو مانکی Filipino Monkey» فرستنده اين پيام بوده است.


وزير دفاع آمريکا گفت: «ابتدا اين ظن وجود داشت که اين [پيام تهديد آميز] به سادگی از سوی قايق ها آمده، چرا که همزمان با نزديک شدن قايق ها به کشتی های ما مخابره شده بود. ولی فکر می کنم که ما نسبت به منبع فرستنده مطمئن نيستيم.»


نيروهای نظامی آمريکا اعلام کرده بودند که در زمان نزديک شدن قايق ها و بعد از دريافت پيامی که در آن گفته می شد: «شما تا ... دقيقه ديگر منفجر خواهيد شد»، در آستانه شليک به سوی قايق های ايرانی قرار گرفته بودند.


پنتاگون برای اثبات ادعای خود ويدئويی نيز منتشر کرده بود که در آن قايق های ايرانی در حال گشت زنی بودند و بر روی تصوير صدای مردی شنيده می شد که اين تهديدها را بيان می کرد.


ايران اين ويدئو را «دستکاری شده و مونتاژ تصويری واقعی با صدايی دروغين» خوانده بود و در مقابل، ويدئويی منتشر کرد که در آن فرمانده قايق های تندرو سپاه پاسداران، بر اساس قوانين بين المللی دريانوردی از رزمناور آمريکايی می خواهد که هويت خود را اعلام کند.


در ويدئو منتشر شده از سوی ايران، هيچ اظهارات تهديد آميزی از سوی طرف ايرانی بيان نمی شود و مدتی پس از اينکه گشت دريايی سپاه پاسداران، هويت رزمناوها کسب می کند، از آنها فاصله می گيرد.


برخی رسانه های نزديک به جمهوری اسلامی، انتشار خبرهايی درباره اين حادثه را «زمينه چينی آمريکا برای متحد کردن کشورهای حاشيه خليج فارس عليه ايران در جريان سفر جرج بوش به منطقه» خواندند.


آقای بوش، دو روز پس از انتشار گزارش های پنتاگون درباره تهديد شدن ناوهای آمريکايی از سوی ايران وارد خاورميانه شد و سفر هشت روزه خود را به اين منطقه روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه – يک روز پيش از اظهارنظر تازه وزير دفاع اين کشور - به پايان برد و به واشينگتن بازگشت.