لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

ايران: آمريکا برای حادثه تنگه هرمز عذرخواهی کند


محمد علی حسینی آمریکا را به گسترش «ایران هراسی» متهم کرد.
محمد علی حسینی آمریکا را به گسترش «ایران هراسی» متهم کرد.

جمهوری اسلامی روز يکشنبه آمريکا را متهم کرد که به «ايران هراسی» در خليج فارس دامن می زند و خواستار عذرخواهی واشينگتن به دليل حادثه تنگه هرمز شد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرنگاران در تهران گفت:« برخی جناح های داخلی آمريکا همچنان به دنبال سياست ماجراجويی هستند تا به سفر بوش برای گسترش ايران هراسی کمک کنند.»


رييس جمهوری آمريکا برای یک سفرهشت روزه در منطقه خاورميانه به سر می برد و روز يکشنبه پس از ديدار از بحرين و ناوگان پنجم نیروی دريايی آمريکا در بحرين برای ديدار و سخنرانی به امارات متحده عربی سفر کرد.


ايالات متحده آمريکا روز ششم ژانويه اعلام کرد که پنج فروند قايق تندروی ايرانی با نزديک شدن به سه ناو جنگی در دهانه تنگه هرمز، آنها را تهديد به منفجر شدن کرده اند. به گفته مقامات نظامی واشينگتن، اين قايق ها زمانی که کشتی های جنگی آماده آتش گشودن بر روی آنها بودند صحنه را ترک کردند.


  • «حرکت قايق های ايرانی در تنگه هرمز کاملا عادی و منبطق بر قوانين و حقوق بوده است و گفت وگو در خصوص هويت و هدف شناورها جزء کارهای کاملا عادی در خليج فارس است که بين شناورها انجام می گيرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

جمهوری اسلامی ايران تهديد ناوهای آمريکايی را رد کرده و می گويد که حادثه رخ داده امری «عادی» بوده است.


محمد علی حسينی در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته است: «حرکت قايق های ايرانی در تنگه هرمز کاملا عادی و منبطق بر قوانين و حقوق بوده است و گفت وگو در خصوص هويت و هدف شناورها جزء کارهای کاملا عادی در خليج فارس است که بين شناورها انجام می گيرد.»


وی افزود: «آمريکا در اين باره بايد از ايران، کشورهای منطقه و ملت آمريکا عذرخواهی کند.»


اوايل روز يکشنبه، درياسالار کوين کاسگريف، فرمانده ناوگان پنجم آمريکا در بحرين به جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا گفت: نيروهای نظامی تحت امر او حادثه تنگه هرمز را « خطر بسيار جدی» می دانند.


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد که همراه آقای بوش است به خبرنگارات گفت: « همه نظاميان واقعه ای را که در گذشته برای ناو يو اس اس کول اتفاق افتاد را به خاطر می آورند.»


اشاره وی به حمله مرگبار افراطيون اسلامگرا به يک ناو آمريکايی در يمن بود که در سال ۲۰۰۰ رخ داد.


واکنش ايران به اقدام آمريکا


رييس جمهوری آمريکا هفته گذشته در جريان ديدار از اسراييل به ايران هشدار داده بود که اگر اين اتفاق بار ديگر رخ دهد اين مسئله می تواند «عواقب جدی» برای ايران داشته باشد و افزود: همه گزينه ها روی ميز است.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به سوالی درباره اين تهديد آمريکا گفت که « تهديدات هيچ وقت تاثيری بر انجام وظايف قانونی و تعهدات بين المللی ما نخواهد داشت.»


آقای حسينی همچنين درباره دو مورد برخورد ديگر ميان قايق های ايرانی و کشنتی های آمريکايی گفته است که « اين را هيچ يک از مسئولان ذيربط تاييد نکرده اند.»


  • «نيروهای نظامی تحت امر او حادثه تنگه هرمز را خطر بسيار جدی می دانند.
فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس

روز جمعه پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، اعلام کرد که در ماه دسامبر نيز دو برخورد ميان يک قايق کوچک ايرانی و کشتی های جنگی آمريکايی در تنگه هرمز رخ داد که با شليک هشدار روبرو شدند.


پایان اسفند؛ زمان پاسخ به سوالات آژانس


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود اظهار داشت: ما تا پایان اسفند ماه آماده ایم که به کلیه سوالات و ابهامات آژانس پاسخ دهیم و آژانس از آن به بعد باید موضوع هسته ای ایران را به طور عادی بررسی کند.


این اظهارات آقای حسینی یک روز پس از دیدارهای محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران ابراز می شود.


آقای برادعی در دیدارهای خود از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا همکاری بیشتری با آژانس داشته باشند.


وی قرار است که در ماه مارس گزارش تازه ای درباره مسائل و ابهامات باقیمانده درباره برنامه هسته ای تهران ارائه کند.


ایران که شورای امنیت سازمان ملل دو قطعنامه تحریم علیه آن وضع کرده است خواستار بازگشت پرونده هسته ای اش از این شورا به آژانس شده است.


این در حالی است که کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران شده اند.


کشورهای غربی به رغم مخالفت چین و روسیه اعلام کرده اند که در صورت امتناع تهران از تعلیق غنی سازی اورانیوم آماده تهیه پیش نویسی برای اعمال دور تازه ای از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی هستند.


ایران این درخواست را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG