«تهران حمایت از شورشیان عراقی را افزایش داده است»

ژنرال ريموند اديرنو، فرمانده شماره دو نيروهای آمريکايی در عراق گفت به عقيده او، جمهوری اسلامی ایران حمايت خود را از شيعيان افراطی در عراق افزايش داده است.

ژنرال ريموند اديرنو، فرمانده شماره دو نيروهای آمريکايی در عراق گفت به عقيده او، جمهوری اسلامی ایران حمايت خود را از شيعيان افراطی در عراق افزايش داده است.


وی افزود تهران اين اقدام را همزمان با سنگين تر شدن عمليات آمريکا در عراق و از طريق آموزش نيروهای شبه نظامی شيعه عراقی انجام می دهد.


آقای اديرنو همچنين جمهوری اسلامی ايران را متهم به ارسال پول واسلحه برای اين شورشيان کرد.


به گفته اين فرمانده آمريکايی، افزايش حمايت تهران از شورشيان عراقی در ماههای مارس، آوريل، و مه صورت گرفته است؛ يعنی درست زمانی که ايالات متحده پنج تيپ نظامی تازه خود را وارد عراق کرد.


  • به گفته ژنرال ريموند اديرنو، اين افراد در ايران آموزش نظامی ديده اند.
  • جمهوری اسلامی ايران تاکنون به دفعات و با شدت اتهاماتی از اين دست را رد کرده است و مقام های تهران می گویند که برای ثبات و امنیت عراق تلاش می کنند.

وی گفت نيروهای تحت فرماندهی اش در چند روز گذشته موفق به کشف و شکست سه سلول از شبه نظاميان مسلح به راکت و خمپاره در بغداد؛ و همچنين منحل کردن سلولی بسيار فعال از همين شبه نظاميان در شهرک شيعه نشين صدر شده اند.


به گفته ژنرال ريموند اديرنو، اين افراد در ايران آموزش نظامی ديده اند.


جمهوری اسلامی ايران تاکنون به دفعات و با شدت اتهاماتی از اين دست را رد کرده است و مقام های تهران می گویند که برای ثبات و امنیت عراق تلاش می کنند.


اما فرمانده شماره دو ارتش آمريکا در عراق در ادامه سخنان اخير خود، افزايش فعاليت های خرابکارانه شيعيان در اين کشور را مرتبط با سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست.


آقای اديرنو همچنين گفت که نشانه هايی از کمک تسليحاتی تهران به گروه های سنی کوچک نيز در دست است اما به گفته وی اين کمک ها از گستردگی خاصی برخوردار نيست.


مساله عراق که به يکی از بحرانی ترين موضوعات دهه نخست قرن بيست و يکم تبديل شده، نهايتأ در تاريخ ۲۸ مه ۲۰۰۷ نمايندگان تهران و واشينگتن را پس از نزديک به سه دهه انجماد روابط، رو در روی يکديگر قرار داد.


به گزارش خبرگزاری ايرنا انتظار می رود جلال طالبانی رییس جمهوری عراق در سفری که طی اين هفته به ايران خواهد داشت، خواستار برگزاری هر چه سريع تر دور دوم گفت و گوها ميان ايران و ايالات متحده آمريکا شود.