لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

هشدار متکی به آمریکا درباره پنج ایرانی بازداشتی


آقای متکی اظهار امیدواری کرده است که درباره پرونده هسته ای به راه حل جامع الاطرافی رسیده شود.
آقای متکی اظهار امیدواری کرده است که درباره پرونده هسته ای به راه حل جامع الاطرافی رسیده شود.

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه گفت که ايران، آمريکايی ها را از به گفته وی «اقدام زشت و غير قانونی شان عليه کنسولگری و ماموران کنسولگری ايران» پشيمان خواهد کرد.


منوچهر متکی که در يک کنفرانس خبری مشترک با آلفا عمر کناره، رييس کميسيون اتحاديه آفريقا سخن می گفت، اظهار داشت: «ايران سلسله اقدامات گسترده ای را عليه اين اقدام غير قانونی و غير حقوقی مخالف کنوانسيون های مربوط را به طور جدی در دستور کار دارد.»


وزير امور خارجه ايران از جمله اين اقدامات را ارسال نامه جديدی به دبيرکل سازمان ملل متحد و ارائه لوايح لازم، برای شکايت در مجامع بين المللی حقوقی اعلام کرد.


وی در عين حال با ابراز امیواری به آزادی پنج ايرانی بازداشتی، گفت که خانواده های اين پنج نفر با برهم صالح، نخست وزير عراق ديدار خواهند کرد.


معاون نخست وزير عراق هم اکنون برای پاره ای ديدارها با مقامات ايرانی در تهران به سر می برد.


ژانويه سال گذشته، نيروهای نظامی ايالات متحده با حمله به ساختمانی در شهر اربيل که گفته می شود متعلق به ايران است، پنج ايرانی را بازداشت کردند.


ارتش آمريکا می گويد که اين افراد وابسته به نيروی قدس از وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران هستند که در زمينه تجهيز شورشيان عراقی به مواد منفجره پرقدرت و آموزش نظامی آنها فعاليت می کردند.


ارتش آمریکا می گوید که ایران با ارسال سلاح به عراق و کمک به شورشیان، ضمن هدف قرار گرفتن سربازان ائتلاف به رهبری آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی در عراق است.


تهران در مقابل اين افراد را ديپلمات خوانده و گفته است که آنها برای برقراری ثبات و امنيت در عراق تلاش می کردند.


به رغم اعتراض های گسترده ايران، آمريکا حاضر نشده که اين افراد را آزاد کند و با وجود اينکه چندين بار اعلام شده که اين افراد قرار است با خانواده های خود ديدار کنند ولی به دلايل اعلام نشده اين ديدارها به تعويق افتاده است.


در صورتی که آمريکايی ها در تغيير سياست هايشان به سوی حل مشکلی که خودشان بخشی از آن در عراق هستند مصم باشند درخواست دولت عراق را برای ادامه گفت وگوها با نظر مثبت در دستور کار قرار می دهيم.
وزیر امور خارجه ایران

وزير امور خارجه ايران در اين کنفرانس خبری همچنين درباره دور جديد مذاکرات ايران و آمريکا درباره عراق گفت: «در صورتی که آمريکايی ها در تغيير سياست هايشان به سوی حل مشکلی که خودشان بخشی از آن در عراق هستند مصم باشند درخواست دولت عراق را برای ادامه گفت وگو ها با نظر مثبت در دستور کار قرار می دهيم.»


تحولات برنامه هسته ای ایران


پرونده هسته ای ايران از ديگر موضوعات مطرح در کنفرانس خبری منوچهر متکی بود که وی با مثبت ارزيابی کردن گفت وگوهای ايران و نماينده گروه ۵+۱ ، اظهار اميدواری کرد که از طريق گفت و گو و در چارچوب روش های ديپلماتيک، بتوان به يک «راه حل جامع الاطراف» دست يافت.


وی در توضيح آنچه «راه حل جامع الاطراف» توصیف می کرد، گفت: «منظور راه حلی است که در آن هم منافع و حقوق مسلم ملت ايران در برخورداری از فناوری صلح آميز هسته ای تامين شود و هم مکانيزم های لازم برای عدم انحراف و رفن نگرانی های احتمالی طرف مقابل انديشيده شود.»


روز دوشنبه جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با رابرت کوپر، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار کرد که گرچه آقای وعيدی آن را «سازنده» توصيف کرد ولی منابع ديپلماتيک نزديک به محل مذاکرات به راديو فردا گفتند که اين گفت وگوها نتيجه ای در برنداشته است.


همچنين قرار بود که ديداری ميان هيات ايرانی با مقام های آژانس بين المللی انرژی اتمی صورت گيرد، ولی اين ديدار نيز لغو شد.


به گفته منابع ديپلماتيک، انتظار می رفت ايران در راستای نشان دادن آمادگی برای تعامل بيشتر بر سر برنامه هسته ای اين کشور، پيشنهادهايی جديد مطرح کند، اما موضوعاتی که جواد وعيدی قصد طرح آن را داشته، «حاوی نکات جديدی نبوده است.»


XS
SM
MD
LG