«تضمین امنیت اسراییل مقدم بر تشکیل کشور فلسطین است»

کاندولیزا رایس روز یکشنبه همچنین با نخست وزیر اسراییل دیدار و گفت وگو کرد.


وزیر امور خارجه اسراییل می گوید که در صلح با فلسطینی ها تضمین امنیت اسراییل در درجه اول اهمیت قرار دارد و تشکیل دولت فلسطین در مرتبه بعدی است.


تزیپی لیونی، به عنوان مذاکره کننده ارشد اسراییل روز یکشنبه پس از دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که ماموريت خانم رايس تنظيم برنامه کاری طرح صلح با فلسطينی هاست.


در آستانه برگزاری کنفرانس صلح خاورميانه، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا برای سومین بار ظرف شش هفته گذشته راهی این منطقه شد و با مقامات اسراییلی گفت و گو کرد.


وزير امور خارجه اسراييل می گوید که در طلح با طرف فلسطینی مسئله امنيت اسراییل بايد مقدم بر تشکيل کشور فلسطين مستقل باشد.


وی افزود:« اگرچه ما بايد به مبنای مشترکی با رهبران فلسطينی دست يابيم، در عين حال آنها بايد به اين مسئله توجه داشته باشند که امنيت اسراییل در درجه اول اهمیت قرار دارد و تشکيل یک کشور فلسطين مستقل در درجه بعدی قرار دارد چرا که کسی نمی خواهد در منطقه شاهد يک دولت ترور ديگری باشد.»



کنفرانس صلح خاورميانه قرار است در ماه ميلادی جاری در مريلند آمريکا برگزار شود و اصلی ترين محور آن نیز، موضوع تشکيل کشور مستقل فلسطين و حل و فصل مسائل پیش روی اسراییل و فلسطینی هاست.

خانم ليونی در عين حال خاطر نشان کرد:« اين مسئله نه مورد علاقه جامعه بين المللی، نه اسراييل و حتی رهبران فعلی فلسطين است.»


کنفرانس صلح خاورمیانه


کنفرانس صلح خاورميانه قرار است در ماه ميلادی جاری در مريلند آمريکا برگزار شود و اصلی ترين محور آن نیز، موضوع تشکيل کشور مستقل فلسطين و حل و فصل مسائل پیش روی اسراییل و فلسطینی هاست.


بر اساس طرح پيشنهادی ايالات متحده، طرفين ملزم به ارايه اسنادی هستند که محور مذاکرات بر پايه آنها پيش خواهد رفت.


وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه از تلاش های طرفين برای تنظيم اين سند خبر داد و گفت:« آنها همچنان مشغولند درست مثل همه مسايل شبيه به اين، در واقع آنها وارد مسايل پيچيده ای شده اند که فکر می کنم اين موضوع مدتی ادامه داشته باشد.»


وی در عین حال یادآور شد که« من انتظار ندارم طرفين به توافقی در زمينه اسناد دست يابند.»
قرار است خانم رايس، بعد از ملاقات با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، روز دوشنبه برای ديدار با محمود عباس راهی کرانه باختری رود اردن شود.


روز جمعه، حيم رامون، معاون نخست وزير اسراييل، به تلويزيون این کشور گفت که اسراييل اميدوار است پيمان صلح با فلسطينی ها تا پيش از پايان دوره رياست جمهوری جرج بوش عملی شود.


طرف فلسطينی خواهان آن است که در سند تنظيم شده، مسائل حياتی چون موضوع بازگشت آوارگان فلسطينی به سرزمين های خود، تعيين مرزهای دو کشور اسراييل و فلسطين و وضعيت شهر اورشليم ( بيت المقدس) گنجانده شود.


برگزاری اين کنفرانس در آخرين سال رياست جمهوری جرج بوش از آن رو اهميت دارد که سياست های وی به ويژه در مسئله عراق و افغانستان از سوی دموکرات ها همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.


در دو ماه اخير کاندوليزا رايس، و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين در سفرهای جداگانه ای سعی در جلب حمايت کشورهای ديگر از طرح ابداعی برای برقراری صلح پايدار میان فلسطینی ها و اسراییل داشته اند.


ماه گذشته آقای عباس در سفری که به چند کشور مسلمان آسيای جنوب شرقی داشت از رهبران اين کشورها خواست تا از کنفرانس صلح خاورمیانه حمايت کنند.