لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۵

وزیر اطلاعات ایران از دستگیری چند عضو «گروه‌های تروریستی وابسته به داعش» خبر داد


محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران.
محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران.

وزیر اطلاعات ایران از دستگیری «۵ تا ۶ نفر» از افراد وابسته به «گروه‌های تروریستی» در «شهرهای مختلف» ایران خبر داد که به گفته او قصد داشتند در «شب‌های قدر و روز قدس دست به اقداماتی بزنند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود علوی روز سه‌شنبه ۲۲ تیر همچنین اعلام کرد که افراد دستگیر شده «تخلیه اطلاعاتی» شده و «یکسری از عوامل، سرپل‌ها و مرتبطان آن‌ها شناسایی» شده‌اند که «با اشراف اطلاعاتی در موقعیت مناسب» دستگیر خواهند شد.

وی افزود: «بعد از اطلاع‌رسانی اخیر (دستگیری تروریست‌های تکفیری وهابی در تهران) ۵ تا ۶ نفر از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی که بنا داشتند در شب‌های قدر و روز قدس دست به اقداماتی بزنند یکی پس از دیگری در شهرهای مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند».

وزیر اطلاعات اعلام کرد در ماه رمضان «مجموعه‌ای که برنامه گسترده‌ای برای انفجار و اقدامات ضد امنیتی داشت متلاشی» شد.

به گفته آقای علوی، قبل از آن نیز «گروه‌های تروریستی زیادی در مناسبت‌های مختلف در ایام محرم، صفر، فاطمیه، نوروز، ۲۲ بهمن یا روز قدس... انگیزه پیدا می‌کردند که ضربه‌ای وارد کنند یا اقدامات تروریستی انجام دهند».

وی اضافه کرد: «گروه‌های تروریستی حتی در شرایط عادی هم سعی می‌کردند در مراکز جمعیتی مانند ایستگاه مترو، نمازجمعه و دانشگاه ضربه‌هایی وارد کنند که همه شناسایی شدند و... زیر ضربه رفتند».

وزیر اطلاعات ایران گفته که «این گروه‌ها عمدتاً وابسته به داعش هستند» و گروه‌های دیگر «خیلی معدود بودند».

وزارت اطلاعات ایران روز ۳۱ خرداد در اطلاعیه‌ای از «خنثی» شدن «چند بمبگذاری» طراحی شده از سوی «گروه‌های تکفیری وهابی» در تهران و «چند استان» دیگر و دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه خبر داده بود.

پس از آن تلویزیون ایران فیلمی را در این زمینه پخش کرد که در آن گفته شد این افراد از سوی گروه حکومت اسلامی (داعش) «دستور» داشتند در «۵۰ نقطه تهران» حملاتی را ترتیب دهند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار بدون اشاره به جزئیات از دستگیری گروه‌های «تروریستی» وابسته به گروه حکومت اسلامی در ایران خبر داده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران اوایل اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» گفته بود که گروه داعش «چندین بار» تلاش کرده تا «گروه‌های تروریستی را به ایران بفرستد»، و برخی از این گروه‌ها در انتخابات مجلس دهم «هدف قرار گرفتند».

آقای علوی روز ۳۱ اردیبهشت نیز گفته بود که در سال ۹۴، «بیش از ۲۰ تیم تروریستی که برنامه انفجار بمب و اقدامات ضدامنیتی داشتند» توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده‌اند و با تکیه بر دستگیری‌ها «از بسیاری از اقدامات جلوگیری شده است».

در همین حال احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، ۲۴ فروردین امسال بدون اشاره به جزئیات خبر داده بود که «یک گروه» از نیروهای گروه حکومت اسلامی در اسفند پارسال وارد ایران شده بودند و نیروهای جمهوری اسلامی دو نفر از آن‌ها را که «جلیقه انفجاری» داشتند، از پای درآوردند.

XS
SM
MD
LG