لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

پرز: اوباما تا انتخابات ایران، با تهران گفت وگو نکند


شيمعون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، می گوید آمریکا فعلا با ایران مذاکره نکند.
عکس از :ITC
شيمعون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، می گوید آمریکا فعلا با ایران مذاکره نکند. عکس از :ITC

شيمعون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، از باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا خواسته است، تا مذاکرات مستقيم با دولت ايران را تا انتخابات آينده رياست جمهوری در اين کشور به تعويق بيندازد.


آقای پرز در مصاحبه ای با خبرگزاری ژاپنی «کيودو» گفت: مذاکرات مستقيمی که دولت آقای اوباما بعد ازآغاز به کارخود می خواهد با ايران به عمل آورد، شش ماه به تاخير بيندازد.


شيمعون پرز با اشاره به این که انتخابات رياست جمهوری اسلامی ايران شش ماه ديگر برگزارمی شود، گفت: شايسته است، تا هنگامی که محمود احمدی نژاد در مسند رياست جمهوری است، با دولت او گفت وگويی به عمل نيآيد.


اظهارات محمود احمدی نژاد علیه اسرائیل و انکار هولوکاست، با واکنش تند مقامات اسرائیلی و کشورهای غربی مواجه شده است.


رييس جمهوری اسرائيل همچنین گفت :انتظار دارد که آقای اوباما تماس با سران تهران را تا روشن شدن وضع سياسی ايران مسکوت بگذارد.


  • مذاکرات مستقيمی که دولت آقای اوباما بعد ازآغاز به کارخود می خواهد با ايران به عمل آورد، شش ماه به تاخير بيندازد.«تماس با دولت کنونی ايران ممکن است برنتيجه انتخابات رياست جمهوری این کشور اثر بگذارد».

شيمعون پرز، رییس جمهوری اسرائیل


شيمعون پرز به خبرگزاری «کيودو» گفت: «تماس با دولت کنونی ايران ممکن است برنتيجه انتخابات رياست جمهوری این کشور اثر بگذارد».


انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران در بيست و دوم خردادماه سال ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد و مجتبی ثمره هاشمی،مشاور ارشد رييس جمهور در خصوص نامزدی احمدی نژاد در انتخابات آتی رياست جمهوری گفته است:‌ « حضور ايشان در انتخابات آتی بديهی است».


در حالی که رسانه های محافظه کار ایران از پیروزی قاطع آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خبر می دهند، گمانه زنی ها حاکی از آن است که باقر قالیباف، شهردار تهران، مصطفی پور محمدی، وزیر سابق کشور نیز از این جناح نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.


در جبهه اصلاح طلبان نیز، تاکنون مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، خود را رسما به عنوان کانديدای اين انتخابات معرفی کرده است و حزب مشارکت ایران اسلامی نیز محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران را به عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری برگزیده است.


محمود احمدی نژاد در اقدامی بی سابقه توسط یک مقام ارشد ایرانی، پيروزی باراک اوباما را در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در چهارم نوامبر به وی تبريک گفت.


این در حالی است که باراک اوباما قول داده که سياست متفاوتی درقبال ايران درپيش گيرد. در همین زمینه گمانه زنی هایی در خصوص تعیین نماينده ويژه ای برای گفت وگو با دولت ايران نیز مطرح شده است.


اوباما درمصاحبه ای درشبکه «ان.بی.سی»، گفته بود «ما به ايرانيها گزينه روشنی را ارائه می کنيم، و حال با آنهاست که انتخاب کنند که راه سخت را می خواهند برگزينند يا راه آسان را».


اوباما بيستم ژانويه درپی آئين سوگند درواشنگتن، قدرت را دردست می گيرد.


برنامه هسته ای ایران


آقای پرز همچنین در اين مصاحبه بار ديگر تاکيد کرد که «اسرائيل در انديشه حمله به تاسيسات هسته ای ايران نيست».


پرز درماههای اخير، درشمار آن دسته از رهبران اسرائيلی است که برلزوم «پيشبرد مذاکرات سياسی با ايران برای حل مسالمت جويانه پرونده هسته ای ايران» تاکيد کرد.


ریيس جمهوری اسرائيل همچنین تصریج کرد:ه «روسيه نيز خواهان يک ايران هسته ای نيست».


پرز گفت:«پوتين، خود به من اظهارداشت که روسيه نمی تواند با ايرانی که به قدرت اتمی با ماهيت نظامی دست يافته باشد، کنارآيد».


ریيس جمهوری اسرائيل گفت: «روس ها کاملا مخالف دستيابی ايران به بمب اتمی هستند، اما براين باورند که با نشستن و گفت وگو کردن، قدرت جلوگيری ازتحقق اين هدف ايران را دارند، و فشار را رد می کنند».


اسرائیل و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند، که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای برای توليد انرژی، به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد .


ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و تهران به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است


XS
SM
MD
LG