لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

«هویچ وچماق در برابر ایران جواب نمی‌دهد»


البرادعی: ایرانی ها دقیقاً می دانند دنبال چه چیزی هستند.
البرادعی: ایرانی ها دقیقاً می دانند دنبال چه چیزی هستند.
محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گفت و گو با مجله آمریکایی نیوزویک اظهار داشته است، سیاست موسوم به «هویج و چماق» در برخورد با الاغ‌ها جواب می‌دهد، اما نه در مقابل یک ملت مفتخر.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یازده سال تمام در این پست با موضوع هسته‌ای ایران دست و پنجه نرم کرده است، به تازگی در مصاحبه‌ای اختصاصی با هفته‌نامه نیوزویک به تشریح دیدگاه‌های خود در باره مذاکره با ایران پرداخته است.

البرادعی در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم پیام تبریک نوروزی باراک اوباما به ملت ایران روند گفت و گو میان دو کشور به کندی پیش می‌رود، گفته است، اوباما از سیاست «چماق و هویج» حرف نمی‌زند، بلکه وی بر احترام متقابل تاکید می‌کند، با این حال این که چرا این رویکرد تازه به گفت و گو میان دو کشور منجر نشده است، به خاطر آن است که آمریکایی‌های سرگرم بازبینی سیاست‌های خود هستند و ایرانی‌ها هم به این خاطر عجله‌ای از خود نشان نمی‌دهند، که از یک طرف مشغول انتخابات (ریاست جمهوری) هستند و از طرف دیگر به عنوان «بازاریان خوب» منتظر نتایج بازبینی در سیاست‌های آمریکا مانده‌اند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با نیوزویک از این که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید اسراییل از احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته ابراز تاسف کرد و افزود:« مساله هسته‌ای ایران راه‌حل نظامی ندارد و تنها یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مساله وجود دارد».

وی همچنین به نقل از شیمون پرز رییس جمهور اسراییل اظهار داشت، دانش هسته‌ای ایرانیان را نمی‌توان بمباران کرد. البرادعی همچنین با اشاره به تلاش بی‌نتیجه دولت بوش برای وادار کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم گفته است، هیچ راهی برای گرفتن فن‌آوری هسته‌ای از ایرانیان وجود ندارد.

وی با انتقاد از سیاست تحت فشار قرار دادن ایران به امید کوتاه آمدن این کشور اظهار داشت، ایران هم اکنون پنج هزار سانتریوفوژ فعال دارد و مسئله هسته‌ای به بخشی از غرور ملی ایرانیان تبدیل شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای افزود:« ایرانیان به گونه‌ای در باره برنامه هسته‌ای خود حرف می‌زنند که گویی به کره ماه رفته‌اند.»

محمد البرادعی با اشاره به دانش فنی هسته‌ای موجود در ایران خاطر نشان کرد، ایرانی‌ها متاسفانه به درستی دریافته‌اند که در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌توانند به دانش فنی (مورد نیاز برای تولید سلاح‌های هسته‌ای) دست یابند، بدون آن که کسی بتواند از آنها خرده بگیرد.

به اعتقاد آقای البرادعی ایرانی‌ها با در اختیار گرفتن فن‌آوری هسته‌ای به دیگران این پیام را می‌دهند، که می‌توانند بمب اتمی را هم بسازند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در باره مدارک ارایه شده از سوی آمریکا به آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران و تاکید ایران بر جعلی بودن این مدارک اظهار داشت، از آنجایی که آژانس به دلیل لزوم حفاظت از منابع و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات ارایه شده از سوی آمریکایی‌ها نمی‌تواند، بخش زیادی از این اسناد را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهد، پاسخ ایران هم این است که «چطور می‌توانم در باره جعلی یا واقعی بودن این اسناد اظهار نظر کنم، در حالی که به آنها دسترسی ندارم؟».

محمد البرادعی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با نیوزویک در تشریح روش‌های «چانه‌زنی و مذاکره ایرانی‌ها» گفته است، ایرانی‌ها هیچ شباهتی به بنیادگرایان و متعصبینی که می‌خواهند، همه چیز را نابود کنند، ندارند.
XS
SM
MD
LG