لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

میرحسین موسوی: در هيچ جای ايران تجزيه طلبان جايگاهی ندارند


ميرحسين موسوی،یکی از رهبران جنبش سبز در ایران، دوشنبه، در دیدار با اصلاح‌طلبان استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اين که مسائل هويتی فقط با حفظ منافع ملی ممکن است، گفت: «در هيچ جای ايران تجزيه طلبان در سطح ملی اهميت و جايگاهی ندارند.»

وی در عین حال با انتقاد از «برخورد نامناسب» حکمرانان جمهوری اسلامی با تنوع فرهنگی و نیز «برخورد آمرانه و بخشنامه‌ای» با تنوع زبانی در ایران، «اجرای بدون تنازل قانون اساسی و عدم اجتهاد در مقابل نص صریح قانون اساسی» را تنها راه برای وحدت ملی و استیفای حقوق همه اقوام ایرانی دانست و افزود:« تک تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود و اگر مشکلی در این بین باشد به نظر خواهی عمومی گذاشته شود.»

میرحسین موسوی، با تاکید بر این که مخالفان این جنبش و حکمرانان کنونی جمهوری اسلامی نخواهند توانست، مانع آشکار شدن واقعیت شوند، گفته است، بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت.

به نوشته سایت اینترنتی «کلمه» میرحسین موسوی، روز دوشنبه در سخنانی با بیان این که مخالفان جنبش سبز در ایران «واقع‌بین» نیستند، تاکید کرد، نمی‌توان مانع آشکار شدن واقعیت‌ها شد.

به نوشته سایت «کلمه»، آقای موسوی که در دیدار با جمعی از اصلاح‌طلبان استان آذربایجان شرقی سخن می‌گفت، با اشاره به اتهام‌های وارد شده از سوی حامیان دولت به جنبش سبز اظهار داشت: « آنها واقع‌بین نیستند و گیر ادعاهایی افتاده‌اند که خود ساخته‌اند و می‌گویند معترضین با خارجی‌ها ارتباط دارند و با همین نگاه نیز بازجویی می‌کنند.»

وی همچنین افزود: « فعلاً ممکن است این نگاه آنها را متحد کند، ولی نمی‌تواند جلوی آشکار شدن واقعیت را بگیرد، چون بر حقیقت استوار نیست. نمی‌توان جلوی آمدن بهار را گرفت. بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت.»

میرحسین موسوی همچنین در تشریح وضعیت کنونی جنبش سبز در ایران به یادآوری رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته پرداخته و اظهار داشت: « نباید این جنبش را فقط در سطح خیابان‌ها تحلیل کرد. ریشه این جنبش غیر قابل انکار است. این جنبش پرده‌های جهل را کنار می‌زند. وقتی ملت در مناسبت‌های مختلف به اجماع می‌رسد، این بزرگترین دستاورد است و مهم این است که این ایده متولد شده است.»

آخرین نخست‌وزیر ایران همچنین با اشاره به وجود جریان‌های فکری گوناگون در جنبش سبز بر اهمیت «حرکت جمعی و تقویت تعامل و تکیه بر مشترکات با حفظ مواضع» تاکید کرده و گفت: «ما در یک چارچوب اخلاقی حرکت می‌کنیم و بدین سبب جنبش سبز در هر حادثه‌ای به دور از تعصب، به خوب ، خوب گفته است و بد را بد دیده است و به همین خاطر حتی هر حرکت مثبتی حتی از ناحیه بخش‌هایی از حاکمیت که تا کنون در مقابل رای و نظر مردم ایستادگی کرده‌اند، با رویکردی مثبت مورد ارزیابی قرار می‌دهد.»

در آستانه نخستین سالگرد برگزاری انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری در ایران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای معترض به نتایج این انتخابات از حامیان جنبش سبز در ایران خواسته‌اند، در این روز دست به تظاهرات بزنند.

نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در سال گذشته تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات را به توسل به خشونت سرکوب کرده و شمار زیادی از تظاهرکنندگان را کشته بودند.

علاوه بر سرکوب خونین اعتراض‌های خیابانی، مقام‌های جمهوری اسلامی از بیم انتشار اخبار مربوط به رویدادهای پس از انتخابات بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات اصلاح‌طلب را توقیف کرده و محدودیت‌های گسترده‌ای نیز برای استفاده از اینترنت در ایران ایجاد کرده‌اند.

از این رو در غیاب رسانه‌های مستقل و حرفه‌ای در ایران و با وجود تمام محدودیت‌ها سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها به مهمترین منابع اخبار مربوط به تحولات پس از انتخابات در ایران تبدیل شده‌اند و آقای موسوی نیز در سخنان روز دوشنبه خود یک بار دیگر بر اهمیت استفاده از این ابزار ارتباطی برای جنبش سبز تاکید کرده است.

وی با بیان این که در شرایط کنونی فضای مجازی «مناسب‌ترین امکان برای تبادل اخبار و کسب اطلاعات» است، اظهار داشت: «در وضعیت حاضر به گشایش فضای رسانه‌های آزاد خوش بین نیستم.»

اصلاح‌طلبان استان آذربایجان شرقی در سفر خود به تهران، با چند تن دیگر از رهبران و شخصیت‌های برجسته ‌اصلاح‌طلب مانند محمد خاتمی، مهدی کروبی، بهزاد نبوی و محسن میردامادی نیز دیدار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG