لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

همه‌پرسی قرقیزستان با رای به «دموکراسی پارلمانی» پایان یافت


همه‌پرسی قرقیزستان در روز یکشنبه
همه‌پرسی قرقیزستان در روز یکشنبه
رئیس دولت انتقالی قرقیزستان اعلام کرد مردم این کشور در همه‌پرسی روز یکشنبه به نظام پارلمانی رای داده‌اند.

رزا اتونبایوا، رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در بیشکک گفت: «قانون اساسی جدید جمهوری قرقیزستان، به تایید رسید.»

همه‌پرسی در این کشور آسیای میانه در حالی برگزار شده است که تنها دو هفته پیش درپی درگیری‌های قومی در جنوب این کشور صدها نفر کشته و هزاران نفر بی‌خانمان شدند.

رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «ما به مردم خود افتخار می‌کنیم. ما به کشور خود افتخار می‌کنیم که در چنین برهه دشواری دست به این انتخاب زده است.»

بدین ترتیب رزا اتونبایوا، نخستین زنی خواهد بود که رهبری یک کشور آسیای مرکزی را به دست می‌گیرد؛ قرار است رزا اتونبایوا تا پایان سال ۲۰۱۱ ریاست دولت انتقالی قرقیزستان را برعهده داشته باشد.

در همه‌پرسی روز یکشنبه تغییر در قانون اساسی قرقیزستان به رای گذاشته شد؛ در قانون اساسی جدید، قدرت از رئیس جمهوری به نخست‌ وزیر انتقال می‌یابد.

طبق قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی هر پنج سال یک بار در قرقیزستان برگزار می‌شود و مدت ریاست جمهوری یک دوره شش ساله خواهد بود.

آنچنانکه دولت انتقالی قرقیزستان اعلام کرده است انتخابات پارلمانی در این کشور در ماه اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد.

این انتخابات همچنین محملی جهت کسب مشروعیت برای دولت انتقالی قرقیزستان بود.

رزا اتونبایوا در کنفرانس خبری خود گفت: «این دولت دیگر انتقالی نخواهد بود بلکه دولتی قانونی و مشروع است. ما کلمه انتقالی را کنار می‌گذاریم.»

به گفته رزا اتونبایوا، در همه‌پرسی روز یکشنبه ۶۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.

رزا اتونبایوا، سفیر پیشین قرقیزستان در ایالات متحده و بریتانیا بود که در ماه آوریل، پس از شورش مخالفان، قدرت کورمانبک باقیف، رئیس جمهوری پیشین، را تصاحب و خود را رئیس دولت انتقالی اعلام کرد.

کورمانبک باقیف، رئیس جمهوری پیشین، که هم‌اکنون در بلاروس بسر می‌برد این انتخابات و نتایج برآمده از آن را نپذیرفته است.

همه‌پرسی روز یکشنبه، از سوی سازمان ملل، روسیه و ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفته است.

در این همه‌پرسی دولت مقررات انتخابات را به گونه‌ای تغییر داد تا دهها‌ هزار نفر از اقلیت ازبک که در پی درگیری‌های قومی آواره شده بودند و مدرک شناسایی نداشتند، بتوانند رای بدهند.

اگر قانون اساسی جدید قرقیزستان به اجرا درآید این کشور نخستین دموکراسی پارلمانی در منطقه آسیای میانه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG