لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

یک روزنامه کنیایی:‌دو تبعه ایرانی پس از آزادی ممنوع‌الخروج شده‌اند


منصور موسوی (سمت چپ) و احمد ابوالفتحی (سمت راست)
منصور موسوی (سمت چپ) و احمد ابوالفتحی (سمت راست)

یک روزنامه در کشور کنیا گزارش داد که احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی «دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران ایران» در پی حکم آزادی‌شان از سوی یک دادگاه در چهار ماه گذشته، ممنوع الخروج شده‌اند.

اشاره روزنامه «نیشن»، چاپ مومباسا، به دستگیری احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی از سوی نهادهای امنیتی کنیا در تابستان سال ۲۰۱۲ میلادی بود.

این دو تبعه ایرانی در دادگاهی در کنیا در سال ۲۰۱۳ میلادی به حبس ابد همراه با ۱۰ و ۱۵ سال دیگر زندان محکوم شدند اما این احکام در دادگاه تجدید نظر در سال ۲۰۱۶ میلادی، تغییر کرد و مجازات حبس ابد لغو شد و حکم آنها به ۱۵ سال حبس کاهش یافت.

در این ارتباط، به نوشته شماره روز یکشنبه چهارم شهریور، روزنامه نیشن، دادگاه تجدید نظر کنیا چهار ماه پیش با آزادی احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی موافقت کرد اما آنها در پی مخالفت دولت و دادستانی ممنوع الخروج شده‌اند.

احمدنصیر عبداللهی، وکیل مدافع این دو تبعه ایرانی، در دادگاه تجدیدنظر گفته بود که مرتبط دانستن حضور آنها در مومباسا با پیدا شدن کیسه حاوی مواد انفجاری در زمین گلف، نادرست و گمانه زنی است و آن دو به طور اتفاقی در محل بوده‌اند.

احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی در تابستان سال ۲۰۱۲ میلادی با ویزای توریستی دو هفته‌ای به فرودگاه بین‌المللی «جومو کنیاتا» رسیدند،‌ سپس با یک پرواز داخلی به مومباسا رفتند و در هتل «رویال کاستل» که یک آژانس در تهران به مدت ۱۰ روز برای آنها رزور کرده بود، اقامت کردند. اما چهار روز بعد به هتل «لایسیون ریجنسی» نایروبی رفتند و تا سه روز در آن اقامت داشتند. آنها هنگام رفتن به فرودگاه برای خروج از کنیا از سوی پلیس ضد ترور کنیا دستگیر شدند.

دادستانی کنیا در اتهامات وارد شده به این دو ایرانی، به کشف ۱۵ کیلوگرم ماده انفجاری «هیکسوژن آر دی اکس» از آنها استناد کرد و گفت که آنها در مدت اقامت در مومباسا، دو بار از یک زمین بازی گلف بازدید کردند؛ مکانی که این ماده در یک کیسه بزرگ در زمین پنهان شده بود. نهادهای امنیتی کنیا مدعی شده بودند که با یکی از دستگیرشدگان با این محل رفته بودند.

در روند قضایی علیه دو ایرانی دستگیر شده در کنیا، یک شیمیدان به دادگاه این کشور گفته بود که ماده انفجاری کشف شده که پنهان کردن آن در زمین بازی گلف مومباسا به این دو نسبت داده شده بود، یکی از قوی‌ترین مواد تخریبی بوده است که می‌توانست برج تایمز، دومین برج بلند در کشور کنیا را ویران کند.

این ماده انفجاری پیش از این در برخی از عملیات تروریستی استفاده شده بود. از جمله ۱۸۶ تن در پی انفجار قطار بمبئی در سال ۲۰۰۶ میلادی و بیش از ۴۰ تن دیگر در انفجار متروی مسکو در سال ۲۰۱۰ کشته شدند.

نیشن در عین حال نوشت که ماجرای دستگیری دو «عضو مخفی نیروی قدس سپاه پاسداران»، لایه‌های عمیق‌تری نیز دارد و افزود: ماموریت این دو ایرانی در کنیا احتمالا بخشی از تلاش تهران برای گرفتن انتقام از کشته شدن دانشمندان هسته‌ای ایران به دست اسرائیل بود.

ایران در آن زمان سازمان موساد اسرائیل را متهم کرد که این دانشمندان هسته‌ای را ترور کرده است. چهار دانشمند هسته‌ای ایران بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ میلادی کشته شده بودند. از جمله مصطفی احمدی روشن که پنج ماه پیش از بازداشت احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی، مصطفی احمدی روشن در نطنز کشته شده بود.

احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی چهار ماه پس از حملات تروریستی به هیئت‌های دیپلماتیک اسرائیل در دهلی‌نو در هند و در تفلیس گرجستان دستگیر شده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ایران و گروه حزب الله لبنان عاملان این حملات دانست که در فوریه ۲۰۱۲ انجام شده بودند؛ اتهامی که تکذیب ایران و حزب الله را به همراه داشت.

پس از دستگیری و محاکمه این دو تبعه ایرانی، مقام‌های کنیا گفتند که چند ایرانی را بازداشت کرده‌اند. از جمله به گزارش خبرگزاری رویترز، آنها در پاییز سال ۲۰۱۴ میلادی از دستگیری نصرالله ابراهیمی و عبدالحسین صفایی هنگام تصویربرداری از سفارت اسرائیل با خودروی سفارت ایران خبر دادند.

راننده خودروی سفارت ایران نیز همراه با این دو بازداشت شده بود. این سه تن اتهام فیلم‌برداری از سفارت اسرائیل برای «اقدام تروریستی» را رد کرده بودند.

در نهایت،‌ این دو ایرانی از کنیا اخراج شدند و راننده کنیایی سفارت ایران نیز آزاد شد.

در این ارتباط،‌ هادی فرج‌وند، سفیر ایران در نایروبی، به رسانه های ایرانی گفته بود که این دو ایرانی، استاد دانشگاه و وکیل رسمی دادگستری هستند که از سوی خانواده‌های ایرانیان دستگیر شده در کنیا برای «پیگیری و مشاوره حقوقی» به نایروبی سفر کردند و پس از «رفع سوء تفاهم» و پاسخ به سئوالات پلیس کنیا آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر ایران با ابراز «تاسف عمیق» از انتشار این نوع اخبار که «دروغ» نامید، گفته بود که این دو وکیل بارها به کنیا سفر کرده بودند.

روزنامه نیشن و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG