لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گروه «داعش» را مسئول حمله اهواز معرفی کرد


محمدحسین باقری پیشتر عربستان سعودی را به دست داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز متهم کرده بود.
محمدحسین باقری پیشتر عربستان سعودی را به دست داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز متهم کرده بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران حملات موشکی سپاه پاسداران به سوریه را «نخستین مرحله انتقام حمله تروریستی اهواز» خواند و گفت که در این حمله «تعدادی از فرماندهان داعش» کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین باقری روز دوشنبه ۹ مهراعلام کرد که «مراحل دیگری از انتقام هم اتفاق خواهد افتاد».

در ساعات ابتدایی حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز برخی از فرماندهان سپاه پاسداران «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را عامل این حمله معرفی کرده بودند.

این در حالی است که گروه خلافت اسلامی (داعش) با انتشار ویدئویی از عاملان این حمله، مسئولیت حمله اهواز را به عهده گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که موشک‌های شلیک شده به سوریه «برای اولین بار با عبور از فضای چند کشور» و «طی بیش از ۵۵۰ کیلومتر» خود را به هدف رساندند.

وی همچنین گفت که «طبق گزارش‌های دقیق تلفات چشمگیری به داعش وارد شده و تعدادی از فرماندهان این گروه» کشته شده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به نام فرماندهان گروه خلافت اسلامی (داعش) که به گفته او در این حمله کشته شده‌اند، اشاره‌ نکرده است.

آقای باقری همچنین گفت که این موشک‌ها به منطقه‌ای اصابت کرده که «به منطقه تحت مسئولیت آمریکا» در سوریه «نزدیک است».

سخنان آقای باقری در حالی بیان شده است که وی پیشتر عربستان سعودی را به دست داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز متهم کرده و هشدار داده بود که اگر این کشور رفتار‌های خود را «تصحیح» و «عذرخواهی» نکند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «حق پاسخ کوبنده» را «برای خود در هر زمان و مکان محفوظ» می‌داند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که «مقر سرکردگان» حمله اهواز، در شرق فرات در سوریه، را «با شش فروند موشک بالیستیک میان‌برد» هدف قرار داده‌ است.

بر روی موشک‌های شلیک شده از سوی سپاه پاسداران شعارهایی چون «مرگ بر آل سعود»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» نوشته شده بود.

در همین حال محمد صالح جوکار، معاون پارلمانی سپاه پاسداران، از این شعارها دفاع کرده و گفته‌های پیشین مقامات جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی گروه داعش را بوجود آورده‌اند.

این ادعا را پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی بدون شواهد و اسناد در حالی مطرح کرده‌اند که آمریکا ائتلافی برای مبارزه با گروه داعش تشکیل داده است.

ویدئوهایی در فضای مجازی از جمله در یوتیوب و توئیتر منتشر شده‌ است که در آن‌ها گفته می‌شود موشک‌های سپاه از سمت کرمانشاه پرتاب شده‌اند. در یکی از آنها این طور به نظر می‌رسد که یکی از موشک‌ها در نزدیکی محل پرتاب سقوط کرده‌ است.

با این حال هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه گزارش‌ها درباره سقوط یکی از موشک‌ها‌ در این استان را تکذیب کرده است.

تلویزیون ایران محل اصابت این موشک‌ها را شهر بوکمال در استان دیرالزور در نزدیکی مرز عراق اعلام کرده است. شهری که قاسم سلیمانی روز ۳۰ آبان‌ ۹۶ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از «پایین کشیدن» پرچم گروه موسوم به حکومت اسلامی در آن و «پایان سیطره داعش»، سخن گفته بود.

سپاه پاسداران ۲۸ خرداد سال ۹۶ نیز پس از حملات به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی به منطقه دیرالزور در سوریه حمله موشکی کرده بود.

سپاه پاسداران در ۱۷ شهریور نیز به مقر حزب دمکرات کردستان در شهر کوی‌سنجق عراق حمله موشکی کرد.

روز یکشنبه نیز حزب دمکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری از حمله یک «پهپاد» نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به نیروهای این حزب در «کوهستان کودو» در منطقه مرزی ایران و عراق خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های تسنیم، ایسنا و ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG