لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

دونالد ترامپ: درگیری ترکیه با سوریه مشکل ما نیست


آقای ترامپ می‌گوید قرار نیست در سوریه به سود ایران و روسیه بجنگیم.
آقای ترامپ می‌گوید قرار نیست در سوریه به سود ایران و روسیه بجنگیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ایالات متحده نباید به خاطر سوریه تلفات بدهد و افزود: «نیروهای متخاصم در خاورمیانه می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند با هم بجنگند یا در آن مناطق شن بازی کنند».

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه پس از دیدار با سرجیو ماتارلا، رئيس‌جمهوری ایتالیا، به خبرنگاران گفت نیروهای آمریکایی «اساسا» از مناطق شمالی سوریه که صحنه تهاجم نظامی ترکیه با شبه نظامیان کرد است، خارج شده‌اند.

ارتش ترکیه هفته گذشته به شمال شرق سوریه که در کنترل نیروهای کرد است حمله کرد تا به ادعای آن، نوار مرزی را از حضور آنها پاکسازی کرده و اردوگاهی برای اسکان آوارگان سوری برپا کند.

نیروهای دمکراتیک سوریه که اکثریت آنها را کردها تشکیل می‌دهند متحد اصلی آمریکا در جنگ با گروه حکومت اسلامی در شمال سوریه بودند و عقب‌نشینی سربازان ایالات متحده از این منطقه و حمله ترکیه، با انتقادهای زیادی بویژه در میان جمهوریخواهان کنگره آمریکا روبرو شده است.

با وجود این، رئيس‌جمهوری آمریکا این تحلیل که موضوع سوریه مسئله بین ترکیه و آمریکاست را «احمقانه» توصیف کرد و گفت: «درگیری ترکیه با سوریه مشکل ما نیست. ما نباید درگیر جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه بشویم».

آقای ترامپ درباره وضعیت کردهای سوریه گفت آنها با سوریه رابطه دوستانه‌ای دارند و می‌توانند خوب بجنگند. او گفت از کردها به خوبی محافظت می‌شود و «در ضمن آنها فرشته نیستند».

او در عین حال گروه‌ پ‌کاکا را یک گروه تروریستی دانست که از داعش هم بدتر است.

رئيس‌جمهوری آمریکا با ابراز رضایت از وضعیت فعلی گفت: «در این وضعیت نیروهای ما، همان‌طور که باید، در معرض خطر نیستند. ما نباید برای ایران و روسیه بجنگیم».

آقای ترامپ درباره سیاست روسیه در روسیه گفت: «اگر روسیه می‌خواهد در سوریه درگیر شود به خود آنها مربوط می‌شود. این مناطق جزو خاک آمریکا نیست».

وی با وجود دفاع از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، تصمیم اخیرش برای اعزام نظامیان و تجهیزات بیشتر به عربستان سعودی برای دفاع در برابر ایران را ستود.

او گفت آمریکا موشک و «نیروی بزرگی» به عربستان سعودی خواهد فرستاد و «پولش را آنها می‌دهند».

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز ۲۰ مهر امسال اعلام کرد که در راستای پاسخ به «تهدیدات مداوم» ایران در منطقه، سه هزار نیروی جدید و تجهیزات به عربستان سعودی می‌فرستد. این تجهیزات شامل جنگنده هوایی، سیستم‌های دفاع موشکی و همچنین واحد تجسس هوایی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG