لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

آمریکا ۲۰ میلیون دلار دیگر جایزه برای ارائه اطلاعات درباره لوینسون تعیین کرد


رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد
رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد

وزارت خارجه آمریکا یک جایزه ۲۰ میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درباره رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، که ۱۳ سال پیش در جزیره کیش ناپدیده شده است، تعیین کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرده که حکومت ایران برای یافتن آقای لوینسون همکاری نکرده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برای «هر گونه اطلاعاتی که منجر به یافتن مکان امن او، بازیابی و بازگشت وی شود تا سقف ۲۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است».

پیش از این نیز پلیس فدرال آمریکا پنج میلیون دلار جایزه برای ارائه اطلاعات درباره رابرت لوینسون تعیین کرده بود.

آقای لوینسون زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد. آمریکا اعتقاد دارد که وی دستگیر شده و در ایران به سر می‌برد، اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که اطلاعی از سرنوشت وی ندارند.

در همین حال خانواده رابرت لوینسون در بیانیه‌ای تاکید کردند که جمهوری اسلامی باید به سیاست گروگان‌گیری پایان دهد.

خانواده آقای لوینسون با اشاره به چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا و زندانی بودن دیپلمات‌های این سفارت به مدت ۴۴۴ روز اعلام کردند که او ۱۰ برابر آنها یعنی بیش از ۴۶۲۴ روز در گروگان است.

محمدحسین آقاسی، وکیل ایرانی آقای لوینسون، پیش از این در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که «داوود صلاح‌الدین» اعلام کرده که شب ناپدید شدن رابرت لوینسون در جزیره کیش با او بوده است.

داوود صلاح‌الدین با نام اصلی «دیوید تئودور بلفیلد» متهم به ترور علی‌اکبر طباطبایی، سخنگوی سفارت ایران در آمریکا در دوران پهلوی است. آقای طباطبایی حدود دو سال پس از انقلاب ایران در ایالت مریلند کشته شد.

پس از ناپدید شدن رابرت لوینسون، گفته شد که وی مشغول انجام تحقیقاتی خصوصی برای يک شرکت بزرگ، در مورد «قاچاق سيگار» بوده‌ است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس آذرماه ۹۲ در گزارشی نوشته بود که آقای لوينسون در ماموريتی که رسما تائيد نشده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سی‌آی‌ای، اطلاعات جمع می‌کرده است. دولت باراک اوباما از انتشار این گزارش ابراز تاسف و سازمان سی‌آی‌ای از اظهار نظر در مورد آن، خودداری کرد.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا/ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG