لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

توافق باکو و عشق‌آباد بر سر میدان نفتی دریای خزر بعد از ۳۰ سال مناقشه


عکسی آرشیوی از نشست مجازی رهبران ترکمنستان و آذربایجان
عکسی آرشیوی از نشست مجازی رهبران ترکمنستان و آذربایجان

جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بعد از ۳۰ سال مناقشه بر سر مالکیت میدان نفتی کپز که در ترکمنستان «سردار» خوانده می‌شود، روز پنج‌شنبه دوم بهمن‌ماه توافق کردند که این میدان را به صورت مشترک توسعه دهند.

مهم‌ترین اختلاف دولت باکو و عشق‌آباد بر سر تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نیز مالکیت این میدان بود. تاکنون آذربایجان، روسیه و قزاقستان توافقات دوجانبه و سه‌جانبه برای تقسیم بستر دریای خزر امضا کرده‌اند، اما مناقشه بر سر میدان نفتی کپز باعث شده بود ترکمنستان از امضای هرگونه توافق اجتناب کند.

ایران توافقات یاد شده را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید تقسیم بستر دریای خزر باید با توافق همه کشورهای ساحلی انجام شود.

همزمان با امضای توافق توسعه مشترک این میدان توسط وزرای خارجه دو کشور، الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری آذربایجان طی کنفرانس ویدیویی مشترک با قربانقلی بردی‌محمداف، همتای ترکمن خود اعلام کرد که از این به بعد نام این میدان نفتی به «دوستلوق» (دوستی) تغییر می‌کند و نمادی برای دوستی دو کشور خواهد بود.

این میدان در سال ۱۹۸۶ کشف شد و ذخایر آن حدود ۵۰ میلیون تن (حدود ۳۵۰ میلیون بشکه) به ارزش حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

میدان «دوستلوق» همچنین حاوی ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز است.

هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نفت تولیدی ترکمنستان از طریق آذربایجان راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود و دولت باکو امیدوار است با توسعه مشترک میدان «دوستلوق»، زمینه برای صادرات گاز ترکمنستان از طریق آذربایجان نیز فراهم شود.

در همین زمینه الهام شبان مدیر «مرکز مطالعات نفت خزر» در جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه طی مصاحبه‌ای اختصاصی با رادیو فردا گفت، میدان نفتی دوستلوق در ۲۰ کیلومتری میدان نفتی «قره‌باغ» آذربایجان واقع شده و هم اکنون شرکت اکوینور نروژ به همراه شرکت ملی نفت آذربایجان، سوکار، در حال توسعه آن است و تا سه سال آینده تولید نفت و گاز از این میدان آغاز می‌شود.

وی افزود، میادین «دوستلوق» و «قره‌باغ» در فاصله بسیار نزدیکی از بلوک نفتی آذری-‌چراغ-‌گونشلی آذربایجان در دریای خزر قرار دارند و در عمل زیرساخت‌های لازم برای انتقال نفت و گاز تولیدی از این میدان به باکو آماده است.

بلوک یاد شده بیش از سه چهارم کل تولید نفت آذربایجان را انجام می‌دهد و خطوط لوله آن تا باکو و از آنجا تا بندر جیهان ترکیه کشیده شده است.

آذربایجان همچنین ابتدای سال جاری میلادی صادرات گاز به اروپا را آغاز کرد و خط لوله ۳۵۰۰ کیلومتری از دریای خزر تا ایتالیا برای انتقال گاز نیز موجود است.

توافق بر سر میدان دوستلوق در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار است هفته آینده به باکو، ارمنستان، گرجستان و روسیه سفر کند.

ایران و آذربایجان نیز قبل از تحریم‌های آمریکا توافق کرده بودند که میدان مورد مناقشه «آلو شرقی» را که در ایران «البرز» خوانده می‌شود را به صورت مشترک توسعه دهند. مالکیت این میدان هم برای سه دهه مورد اختلاف باکو و تهران بود.

بعد از تحریم‌های آمریکا، مذاکرات پیرامون توسعه این میدان متوقف شد، چرا که توسعه آن مستلزم ورود شرکت‌ها و سرمایه‌های خارجی بود که در شرایط تحریم این موضوع قابل تحقق نیست.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت ریاست جمهوری آذربایجان، شرکت سوکار و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG