لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

بایدن از «قصد آمریکا برای کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای خود» خبر داد


هدف تعیین شده از سوی دولت جو بایدن تقریبا دو برابر برنامه دولت باراک اوباما است.
هدف تعیین شده از سوی دولت جو بایدن تقریبا دو برابر برنامه دولت باراک اوباما است.

دولت آمریکا در روز جهانی زمین متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را در مقایسه با سال ۲۰۰۵ بین ۵۰ تا ۵۲ درصد کاهش دهد.

این خبر روز پنج‌شنبه دوم اردیبهشت در افتتاحیه اجلاس اقلیمی دو روزه‌ای که میزبانی آن بر عهده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا است، اعلام شد. این نشست مجازی با حضور سران ۴۰ کشور شامل تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای در جهان نظیر چین، هند و روسیه در حال برگزاری است.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از معاهده اقلیمی پاریس خارج شده بود اما اکنون به نظر می‌رسد که دولت جو بایدن می‌کوشد رهبری اقدامات بین‌المللی در این زمینه را به دست بگیرد.

این تصمیم در عین حال تاکیدی بر طرح‌های گسترده دولت جو بایدن برای حذف کامل تولید دی اکسید کربن در اقتصاد آمریکا تا سال ۲۰۵۰ است.

او تصریح کرد که این اقدام می‌تواند میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کند اما بسیاری از جمهوری‌خواهان نگرانند که اجرای چنین طرح‌هایی به اقتصاد آمریکا لطمه بزند.

کاهش میزان تولید گازهای آلاینده قرار است در نیروگاه‌ها، خودروها و سایر بخش‌های اقتصادی به اجرا درآید اما کاخ سفید تاکنون رقم مشخصی برای کاهش آلایندگی در هر یک از این بخش‌ها اعلام نکرده است.

آقای بایدن گفت: «در این دهه باید تصمیم بگیریم چه تصمیم‌ها و اقداماتی از بدترین پیامدهای بحران اقلیمی پیشگیری خواهد کرد».

قبل از آغاز این اجلاس ژاپن نیز هدف خود برای کاهش میزان تولید گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ را به ۴۶ درصد میزان فعلی بالا برد. این تصمیم ژاپن پاسخی است به فشارهای دیپلماتیک آمریکا، شرکت‌های ژاپنی و طرفداران محیط زیست در این کشور که خواستار تعیین هدف بالاتری بودند.

هدف تعیین شده از سوی دولت جو بایدن تقریبا دو برابر برنامه دولت باراک اوباما است که هدف آن کاهش ۲۶ تا ۲۸ درصد از میزان گازهای آلاینده تا سال ۲۰۲۵ بود.

جزئیات کاهش آلایندگی در هر یک از عرصه‌های اقتصادی و تولیدی آمریکا در ماه‌های آینده توسط دولت اعلام خواهد شد.

به باور کارشناسان، اعلام جزئیات و طرح‌های مشخص آمریکا برای رسیدن به اهداف تعیین شده روی اعتبار و وجهه این کشور در زمینه تغییرات اقلیمی تاثیر تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

طرح ۲.۳ تریلیون دلاری جو بایدن برای بازسازی و توسعه زیرساخت‌های کشور شامل برنامه‌های متعددی است که می‌تواند کاهش آلایندگی در دهه جاری میلادی را عملی کند. دو مورد مهم آن حرکت به سوی افزایش سهم خودروهای برقی و مورد دیگر اجرای استانداردهای انرژی پاک با هدف حذف سوخت‌های آلاینده در مراکز تولید برق است.

این در حالی است که تمامی این طرح‌ها پیش از اجرایی شدن، مستلزم تصویب کنگره هستند.

دولت آمریکا در نخستین روزهای ریاست جمهوری جو بایدن به معاهده اقلیمی پاریس بازگشت و مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش گازهای گلخانه‌ای را از اولویت‌های خود عنوان کرد.

آمریکا از سوی گروه‌های طرفدارمحیط زیست، مدیران برخی ازشرکت‌های اقتصادی بزرگ و دبیرکل سازمان ملل تحت فشار قرار گرفته بود که با کاهش ۵۰ درصد از آلایندگی در دهه میلادی جاری سایر کشورهای جهان را به تعیین اهداف بلندپروازانه‌تری تشویق کند.

یک مقام دولت آمریکا می‌گوید که تعهد واشینگتن به کاهش میزان بیشتری از گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ سبب شده تا ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا و بریتانیا که در مجموع صاحب بیش از نیمی از اقتصاد جهان هستند اهداف بلندپروازانه‌تری تعیین کنند.

این کشورها برآنند تا اجازه ندهند میزان گرمایش زمین به نسبت دوران پیشاصنعتی به بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد برسد.

دانشمندان می‌گویند که تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر، دمای زمین به نسبت سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران پیشاصنعتی) دست‌کم یک درجه افزایش یافته است.

پیش‌بینی‌ سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که به احتمال ۷۰ درصد، میزان گرمایش زمین دست‌کم در یکی از ماه‌های سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ حدود ۱.۵ درجه بالاتر از دوران پیشاصنعتی خواهد شد.

با استفاده گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ ش.ر/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG