لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

معاون فرهنگی سازمان بسیج: حزب‌الله سال آینده فضای مجازی را تسخیر می‌کند


یکی از معاونان سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به این که این سازمان «متولی مقابله با جنگ نرم است»، از برنامه‌های خود برای «تسخیر فضای مجازی» در سال آینده خبر داده است.

محمدعلی نائینی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین روز شنبه به خبرگزاری مهر گفته است: «دشمن برای تصاحب فضای مجازی و بهره برداری از آن در جنگ نرم علیه ایران سرمایه گذاری بسیاری کرده است و بسیج نیز به عنوان متولی مقابله با جنگ نرم راه کارهایی را در دست انجام دارد که در سال آینده فضای مجازی را به تسخیر نیرو های حزب اللهی در آورد».

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران معترضان و برخی کشورهای خارجی را به تلاش برای «براندازی نظام از طریق جنگ نرم» متهم کرده‌اند.

در این میان معاون سازمان بسیج مستضعفین در تشریح «برنامه‌های این سازمان در فضای مجازی و اینترنت» گفته است: «روند تولید سوژه و محتوی در بسیج در حال پیگیری است و تلاش برای مهیا کردن زمینه حضور جدی حامیان انقلاب در محیط مجازی از سوی سازمان بسیج آغاز شده است».

در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سایر نهادهای امنیتی و انتظامی نیز از برنامه‌های خود برای کنترل بیشتر اینترنت سخن گفته و چندی پیش اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم از تصمیم دولت برای تشکیل «پلیس فضای تبادل اطلاعات» در نیروی انتظامی خبر داده بود.

با همه محدودیت‌هایی که برای اینترنت در ایران برقرار شده است، سایت‌ها و وبلاگ‌هاى اینترنتى در غیاب رسانه‌هاى خبرى مستقل در ایران به مهم‌ترین منابع اخبار مربوط به اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده‌اند، به طوری که بخش عمده تصاویر و اخبار مربوط به اعتراض مردم ایران به نتایج انتخابات و سرکوب آن توسط نیروهای امنیتی از طریق اینترنت در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

از این رو دستگاه‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به موازات برخورد خشونت‌آمیز با معترضان به نتایج انتخابات و فعالان سیاسی و مدنی، در ماه‌های اخیر ضمن تشدید اقدام‌های خود در زمنیه فیلتر کردن اینترنت، برخورد شدیدتر با وبلاگ‌نویسان و سایر کاربران اینترنت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دستگیری گسترده فعالان اینترنتی و ایجاد محدودیت برای شرکت‌های خدمات رسانی به ویژه پس از رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران از جمله اقدامات جمهوری اسلامی در این زمینه بوده است

در همین راستا در اواسط دی ماه سال جاری دبیر «کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای» با انتشار فهرست تازه‌ای از «مصادیق جرائم رایانه‌ای» اعلام کرده بود:«مصمم هستیم علاوه بر مسدودسازی آدرس‌ سایت‌ها، وبلاگ‌ها و گروه‌های غیرقانونی اینترنتی، از طریق دادسراهای عمومی و انقلاب سراسر كشور برخورد قاطع کنیم».

محدودیت‌های ایجاد شده برای کاربران اینترنت در ایران به حدی است که برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران تنها به دلیل ارسال ایمیل به دوستان خود محاکمه شده‌اند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی شرکت مخابرات ایران بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۷۴ میلیون نفرى ایران به اینترنت دسترسى دارند که این میزان همچنان در حال افزایش است، به طوری که شمار کاربران اینترنت در کشور نسبت به چهار سال پیش سه برابر بیشتر شده است.
XS
SM
MD
LG