لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

ربیعی: روحانی و ترامپ در نیویورک دیدار نخواهند کرد


علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی
علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی

سخنگوی دولت ایران با تأکید بر اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیداری بین حسن روحانی و دونالد ترامپ صورت نخواهد گرفت، بار دیگر گفت توقف تحریم‌ها امکان مذاکره بین دو کشور را فراهم می‌کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۵ شهریور با اشاره به اینکه «هیچ نشانه‌ای که صداقت در آن باشد الان از طرف آمریکایی نمی‌بینیم» گفت در صورت ادامه وضعیت موجود «اساسا امکان دیدار دو رئیس جمهوری وجود ندارد».

سخنگوی حسن روحانی همچنین «توقف کلیه تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت» را «شرط ضروری برای آغاز یک دیپلماسی سازنده» خواند.

همزمان عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه تأکید کرد که دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ در نیویورک رخ نخواهد داد و به گفته او، آمریکا در صورت بازگشت به برجام می‌تواند در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت کند.

در دو ماه اخیر گزارش‌هایی درباره احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای مذاکره پیرامون تنش‌های جاری بین دو کشور منتشر شده بود.

دونالد ترامپ از اول مرداد امسال چند بار به تمایلش به مذاکره با ایران اشاره کرد اما بامداد دوشنبه در توئیتی نوشت اینکه او تمایل به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با رهبران ایران را دارد «برداشتی نادرست» است.

از سوی دیگر حسن روحانی نیز که ابتدا گفته بود اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد، یک روز بعد گفت: اصول سیاست‌ها را رهبر جمهوری اسلامی مشخص می‌کند و «تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم».

هفته گذشته نیز حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه شرط برگزاری جلسه ایران و گروه ۱+۵ را لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ذکر کرده بود.

با این حال کلیان کانوی، مشاور کاخ سفید، روز یکشنبه احتمال ملاقات بین دونالد ترامپ و حسن روحانی را رد نکرد.

سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه دوم مهر و سخنرانی حسن روحانی در این نشست روز چهارشنبه سوم مهر برگزار خواهد شد.

منابع: ایرنا، ایسنا، وبسایت دولت ایران و رادیو فردا/.ا.م./ج
XS
SM
MD
LG