لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

عربستان و کویت بر سر منطقه بی‌طرف نفتی به توافق رسیدند


وزیر نفت کویت اعلام کرده است این کشور سه‌شنبه سوم دی‌ماه با عربستان بر سر منطقه بی‌طرف نفتی به توافق رسیده و قرارداد امضا کرده است.

دو میدان عظیم نفتی الوفره و الخفجی این منطقه با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت پنج سال است که در پی اختلاف دو کشور تولید خود را متوقف کرده بودند. به غیر از شرکتهای نفت عربستان و کویت، شرکت شورون آمریکا نیز سهامدار میدان الوفره است.

هنوز معلوم نیست آیا دو کشور می‌خواهد به زودی تولید این میادین را دوباره آغاز کنند یا نه، اما بر اساس توافق اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، عربستان و کویت متعهد شده‌اند که تا پایان سال آینده میلادی تولید خود را افزایش ندهند.

البته آنها می‌توانند تولید از این دو میدان مشترک واقع در منطقه بی‌طرف را آغاز کنند و بجای آن تولید نفت از میادیندیگر را کاهش دهند.

خالد الفاضل وزیر نفت کویت با انتشار توئیتی خوشحالی خود را از امضا توافق دوباره با عربستان اعلام کرده است. دو کشور در سال ۱۹۷۰ منطقه بی‌طرف را میان خود تقسیم کردند و قرار شد منابع نفتی آنجا بصورت مشترک مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

دو کشور همچنین سه‌شنبه توافقنامه‌ای برای مشخص کردن دقیق مرزها امضا کردند.

شهریورماه پارسال، پنج ماه بعد از خروج آمریکا از برجام و آماده شدن برای تحریم نفتی ایران، ریک پری وزیر انرژی آمریکا برای اطمینان دادن به جامعه جهانی از وجود منابع کافی برای جبران افت صادرات نفت ایران به میادین مشترک عربستان و کویت هم اشاره کرده و گفته بود «نشانه‌های مثبتی از توانایی‌های عربستان وجود دارد، خصوصا این که این کشور و کویت در حال رسیدن به توافقی پیرامون مناقشات مرزی هستند، امری که راه را برای تولید دوباره از میدانهای نفتی در مناطق مورد مناقشه باز می‌کند».

عربستان هم اکنون روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه و کویت ۲.۷ میلیون بشکه تولید نفت دارند و هر دو کشور نیز عضو ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس هستند؛ ائتلافی که ایده ایجاد آن بعد از حملات به کشتی‌ها در آبهای امارات و عمان در اردیبهشت و خردادماه سال جاری مطرح شد و انگشت اتهام آمریکا و عربستان به سوی ایران نشانه رفت، اگرچه جمهوری اسلامی دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

امارات، بحرین، قطر، استرالیا، آلبانی و بریتانیا از اعضای دیگر این ائتلاف هستند. فرانسه نیز ائتلاف دیگری به رهبری خود در این منطقه برای آزادی تردد نفتکشها ایجاد می‌کند.

تولید روزانه نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در دوران قبل از تحریمها به حدود ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

عربستان و امارات اعلام کرده‌اند که در صورتی که بازارهای جهانی با کسری عرضه مواجه شود، افت تولید نفت ایران را جبران خواهند کرد.

به رغم اختلاف پنج ساله بر سر منطقه بی‌طرف و قطع تولید نفت، عربستان و کویت همواره روابط گرمی داشته‌اند و کویت از سال ۲۰۱۷ میان عربستان و قطر در حال میانجی‌گری است.

عربستان قطر را به حمایت از گروههای تروریستی و نزدیکی با ایران متهم کرده و به همراه برخی متحدین عرب خود قطر را در انزوا قرار داده‌اند، اگرچه اخیرا گزارشهای متعددی از بهبود روابط میان قطر و این کشورها منتشر می‌شود.

دو هفته پیش، قطر رسما مذاکره با عربستان برای پایان دادن به بحران روابط را تایید کرد.

منابع: خبرگزاری رسمی کویت، رویترز، اوپک، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG