لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

سوریه از تصرف پایگاه هوایی ادلب به دست نیروهای دولتی خبر داد


تصویر منتشر شده توسط تلویزیون مرکزی ارتش سوریه، نیروهای دولتی این کشور را در حال شلیک خمپاره به سوی مواضع معارضان بشار اسد
تصویر منتشر شده توسط تلویزیون مرکزی ارتش سوریه، نیروهای دولتی این کشور را در حال شلیک خمپاره به سوی مواضع معارضان بشار اسد

تلویزیون دولتی سوریه روز شنبه گزارش داد که نیروهای دولتی این کشور و متحدانش يک پایگاه هوایی مهم در ادلب را تصرف کرده و به این ترتیب عملیات تهاجمی خود به بزرگترین قلمرو تحت کنترل شورشیان را ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه اخیراً به کانون جنگ بدل شده و نیروهای دولتی در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از روستاها در این منطقه را تصرف کرده‌اند.

نیروهای دولتی با کمک شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و حملات هوایی روسیه به سوی پایگاه نظامی نظامی ابوالظهور که شورشیان آن را در سال ۲۰۱۵ تصرف کرده بودند، در حال پیشروی بودند.

به گفته سازمان ملل متحد از اوائل دسامبر سال گذشته، تحت تأثیر گسترش دامنه نبرد بیش از ۲۱۲ هزار نفر از محل سکونت خود در جنوب ادلب و مناطق همجوار آن در حما و حلب گریخته‌اند.

ترکیه هشدار داده که این حملات باعث موج جدیدی از مهاجرت خواهد شد و از دولت‌های روسیه و ایران خواسته است تهاجم ارتش سوریه در استان ادلب را که با ترکیه هم مرز است، متوقف کنند.

استان ادلب از سال ۲۰۱۵ در کنترل شورشیان بوده و جمعیت این منطقه تحت تأثیر مهاجرت پیکارجویان و غیرنظامیانی که از مناطق دیگر آمده‌اند، به شدت افزایش یافته است. ادلب گسترده‌ترین منطقه تحت کنترل گروه‌های شورشی مختلفی است که با رژیم بشار اسد می‌جنگند.

تحریر الشام که نیروی اصلی تشکیل‌دهنده آن جبهه نصره سابق است، بزرگترین نیروی شورشی در ادلب است.

تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی از نزدیکی پایگاه هوایی ابوالظهور گفت که ارتش سوریه در حال کشف مین در داخل پایگاه و نبرد با شورشیان در اطراف آن است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه که تحولات مربوط به جنگ را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، نوشته است که نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان متحد آن پس از حملات هوایی سنگین به این پایگاه هوایی آن را تصرف کرده‌اند.

همچنین یک خبرگزاری وابسته به حزب‌الله لبنان که در کنار نیروهای دولتی سوریه می‌جنگد، گفته است نیروهای سوری از چند ساعت پیش از حملات هوایی به این پایگاه یورش برده و واحدهای دیگری از نیروهای هوادار دولت توانسته‌اند چند روستا را در استان حلب تصرف کنند.

عملیات تهاجمی نیروهای سوری از چند جبهه آغاز شده و ادامه یافت. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه و شبکه خبری وابسته به حزب‌الله روز شنبه نیروهای سوری که از جبهه‌های مختلف پیشروی کرده بودند به یکدیگر رسیده و در نتیجه قلمرو تحت کنترل شورشیان در ادلب را تقسیم کردند.

تحت تأثیر این پیشروی بخشی از نیروهای شورشی در اطراف پایگاه هوایی در محاصره قرار گرفتند. کنترل این نقطه در دست گروه تحریرالشام و بخش دیگر آن در دست پیکارجویان داعش است.

در هفته اخیر نیروهای تحریر الشام در بخشی از استان ادلب از سوی پیکارجویان داعش مورد حمله قرار گرفتند. این گروه پس از شکست سنگین در مناطق مرکزی و شرقی سوریه در پایان سال میلادی گذشته توانسته است قلمرو محدود خود در ادلب را گسترش دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG