لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

دفاع رئیس پلیس تهران از مأمور گشت ارشاد در ماجرا کتک زدن دختر جوان


رئیس پلیس تهران، گزارش‌ها درباره تعلیق یک مأمور گشت ارشاد که دختر جوانی را کتک زده بود، تکذیب کرد و گفت که «ما با اقتدار از مأموران خود دفاع می‌کنیم».

حسین رحیمی روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که گزارش‌ها درباره تعلیق مأمور زن گشت ارشاد «به هیچ وجه صحت ندارد و ما با اقتدار از مأموران خود دفاع می‌کنیم».

او مدعی شد که «این مأمور هیچ قصوری نداشته است».

آقای رحیمی اضافه کرد: «وقتی یک نفر از این دختران با وضعیت افتضاح در مقابل مأمور پلیس ما حاضر می‌شود باید چه کرد؟ وقتی مأمور ما به آنها تذکر می‌دهد و آنها در مقابل، شروع به فحاشی و ضرب‌وشتم مأمور می‌کنند، مأمور ما باید چه کار کند؟».

انتشار ویدئوی کتک خوردن یک دختر جوان از مأموران «گشت ارشاد» موجی از اعتراض‌های گسترده و انتقاد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران و برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

پیش از این طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس، خبر داده بود که این مامور از خدمت تعلیق شده است.

با این حال پس از این سخنان حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، گفته بود که پلیس تحت تأثیر «هوچی‌گری‌ها» قرار نمی‌گیرد و از نیروهایی که وظیفه «قانونی» خود را انجام می‌دهند٬ حمایت می‌کند.

همچنین صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز ضمن حمایت از اقدام ماموران گشت ارشاد گفته بود که «نیروی انتظامی به هیچ عنوان نباید یک قدم هم عقب‌نشینی کند... زیرا در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و راه بر عمل و اقتدار نیروی انتظامی برای تأمین امنیت کشور بسته خواهد شد».

روز یکشنبه هم غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری خود با انتقاد از انتشار فیلم کتک خوردن این دختر، گفته بود: «افرادی هستند که علاوه بر اینکه تمرد می‌کند آن را اشاعه هم می‌دهند و آن را سازماندهی می‌کنند؛ لذا تمرد از پلیس جرم است و سازمان‌یافته باشد بدتر است و اشاعه یابد بدتر است».

پیشتر در این ارتباط نسرین ستوده وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داده بود که یک زن ۴۸ ساله به نام مینو حسن‌آبادی، نیز به دلیل اعتراض به کتک زدن یک دختر جوان توسط ماموران «گشت ارشاد»، به طرز «خشونت‌آمیزی» بازداشت و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای مقابله با آنچه گسترش «بدحجابی و پوشش‌های مختلف غربی» در ایران می‌نامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راه‌اندازی کرده‌اند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوشش‌های به توصیف آنها «نامتعارف» است.

با این حال، بر اساس گفته‌های برخی مقام‌های قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته‌ است. از جمله وزیر کشور ایران اذعان کرده که «شدّت و حدّتی» که پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته، به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی در فضای مجازی درباره تصادف و کشته شدن یک دختر ۱۸ ساله در تبریز به دلیل «تعقیب و گریز پلیس امنیت اخلاقی» منتشر شده بود.

با این حال علی ‌اسماعیل‌پور، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی، ضمن تأیید کشته شدن یک دختر در تصادف، گزارش‌ها درباره «تعقیب» این دختر از سوی پلیس امنیت اخلاقی را تکذیب کرده بود.

موضوع برخورد مأموران «گشت ارشاد» با یک دختر جوان، حدود یک ماه پس از حادثه پرت کردن مریم شریعتمداری یکی از معترضان به حجاب اجباری از پست برق رخ داده است.

مأمور پلیس پس از پرت کردن مریم شریعتمداری از روی پست برق، الفاظی رکیک درباره شهروندان حاضر در محل که نسبت به این اقدام او معترض بودند، به کار برد.

اعتراض‌های علنی ماه‌های اخیر با حجاب اجباری، واکنش تند روحانیان محافظه‌کار و برخی مراجع تقلید در قم را به دنبال داشته و رهبر جمهوری اسلامی هک معترضان به حجاب اجباری را که به دختران خیابان انقلاب مشهور شده‌اند، «فریب‌خورده» خوانده و حرکت آنها را «حقیر» و نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان» توصیف کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG