لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

آمانو: کره شمالی اکنون یک تهدید جدید جهانی است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت از ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی چنین برمی‌آید که آن کشور در زمینه توسعه تسلیحاتی «پیشرفت سریعی» را پشت سر گذاشته و هم‌اینک «یک تهدید جدید جهانی» به حساب می‌آید.

ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، در ۱۲ شهریور ماه انجام شد که به گفته کارشناسان ژاپنی زمین‌لرزه‌ای «ده برابر» قوی‌تر از آخرین آزمایش اتمی کره شمالی با خود همراه داشت. کره شمالی می‌گوید این آزمایش با یک «بمب هیدروژنی» انجام شده است.

پیونگ‌یانگ همچنین اعلام کرده که این بمب قابل کارگذاری بر موشک‌های قاره‌پیما است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، روز جمعه ۷ مهر در سئول با اشاره به این آزمایش اخیر به خبرنگاران گفت که «قدرت انفجاری این بمب بسیار بزرگ‌تر از آزمایش قبلی است و معنای آن این است که کره شمالی در این حوزه پیشرفت بسیار سریعی کرده است.»

آقای آمانو که پس از دیدارش با «کانگ کیونگ-وا»، وزیر خارجه کره جنوبی سخن می‌گفت، افزود: «در کنار دیگر عوامل، این اقدام، یک تهدید جدید است. این یک تهدید جهانی است.»

مدیرکل آژانس در ادامه گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موقعیت آن را ندارد که مشخص کند آیا بمب ششمین آزمایش کره شمالی از نوع هیدروژنی بوده یا نه.

او با اشاره به این «تهدید جدید» تأکید کرد: «فعلاً‌ آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد متحد شدن جامعه جهانی است.»

با وجود فشارهای جهانی، کره شمالی اخیراً آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و مقام‌های کره جنوبی روز پنج‌شنبه گفتند که با نزدیک شدن سالگرد بنیان‌گذاری حزب کمونیست کره شمالی، پیونگ‌یانگ احتمالاً دست به «اقدامات تحریک‌آمیز» بیشتری خواهد زد.

دعوای لفظی پیش‌آمده بین رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر شرایط را با وخامت بیشتری روبه‌رو کرده است.

این تنش لفظی تاجایی پیش رفت که دونالد ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل حرف از «نابودی کامل» کره شمالی را به میان کشید؛ و رهبر کره شمالی در پاسخ گفت که ترامپ به خاطر این تهدید «بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

کشورهای مختلف، ضمن تشدید فشارها از طریق سازمان ملل و اعمال تحریم بر کره شمالی، از رهبران آن کشور و رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا مسائل فی‌مابین را از راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۰ شهریور سال جاری در واکنش به ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی،‌ تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را به اتفاق آرا تشدید کرد.

چین که مهم‌ترین شریک تجاری کره شمالی محسوب می‌شود روز ششم مهرماه نیز اعلام کرد که در راستای اجرای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان مل متحد دستور توقف فعالیت شرکت‌های کره شمالی در خاک خود را صادر کرده است.

پیونگ یانگ، ایالات متحده را که ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز در کره جنوبی دارد، متهم کرده‌است که قصد حمله به کره شمالی دارد، و مرتباً تهدید کرده که آمریکا و متحدان آسیایی‌اش را نابود خواهد کرد.

واشینگتن و کره جنوبی در اصل همچنان در وضعیت جنگی با کره شمالی قرار دارند چرا که جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ با آتش‌بس به پایان رسید و نه یک معاهده صلح.

XS
SM
MD
LG