لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

عفو بین‌الملل خواستار اصلاحات بیشتر در عربستان به نفع حقوق بشر شد


عفو بین‌الملل به پنج مورد اشاره کرده که عربستان باید به آن رسیدگی کند تا اثبات شود که ریاض واقعا خواستار اصلاحات است.
عفو بین‌الملل به پنج مورد اشاره کرده که عربستان باید به آن رسیدگی کند تا اثبات شود که ریاض واقعا خواستار اصلاحات است.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن استقبال از تغییر برخی قوانین عربستان سعودی در رابطه با زنان، آن را «ناکافی» خواند و خواستار اقدامات گسترده‌تر در رابطه با احیای حقوق نه تنها زنان، بلکه اقلیت شیعیان این کشور و مخالفان حکومت شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه خود به اظهارات شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و وعده او برای اصلاحات و مدرن ساختن کشور خود اشاره کرده که می‌تواند نشانه‌ای از وقوع تعییرات در عربستان باشد.

عفو بین‌الملل می‌گوید از زمانی که محمد بن سلمان به سمت جانشینی پادشاه عربستان منصوب شده است، کارزاری را با هدف بهتر شدن وجهه این کشور در جهان راه انداخته به طوری که چندی پیش ریاض اعلام کرد که زنان از این پس حق رانندگی دارند.

به گفته عفو بین‌الملل، این اقدام اگرچه بی‌تردید گامی رو به جلوست، باز همچنان این واقعیت را نمی‌توان پنهان داشت که زنان عربستانی در دیگر امور زندگی خود با تبعیض‌های گسترده‌ای مواجهند.

این سازمان در ادامه بیانیه خود به پنج مورد اشاره کرده که عربستان سعودی باید به سرعت به آن رسیدگی کند تا اثبات شود که ریاض واقعا خواستار اصلاحات است و خود را به انجامش متعهد می‌داند.

نخستین این موارد «لغو مجازات اعدام» است، مجازاتی که تنها در سال جاری میلادی به کشته شدن دست‌کم ۱۱۰ نفر در عربستان سعودی انجامیده است تا این کشور در شمار کشورهایی قرار بگیرد که بالاترین آمار اعدام را دارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که عربستان سعودی از مجازات اعدام همچنین به عنوان عاملی برای ساکت کردن صدای مخالفین و اقلیت شیعی این کشور استفاده می‌کند.

«توقف آزار و اذیت مخالفان و حمله به آنان و رعایت اصل آزادی بیان» مورد دیگری است که عفو بین‌الملل خواستار رعایت آن در عربستان سعودی شده است. به گفته این سازمان، تقریبا همه فعالان مستقل و چهره‌های برجسته مخالف در عربستان هم‌اکنون به خاطر استفاده از حق آزادی بیان پشت میله‌های زندان قرار دارند.

عفو بین‌الملل در ادامه همچنین خواستار «رفع تبعیض نظام‌مند علیه زنان در عربستان سعودی»، «پایان دادن به آزار اقلیت شیعیان»، و «توقف کشتار کودکان در جنگ یمن» شده است.

عربستان سعودی در جنگ یمن رهبر ائتلافی علیه شورشیان حوثی را بر عهده دارد و طبق گزارش نهادهای مدافع حقوق بشر، با حملات خود هزاران غیرنظامی را کشته یا مجروح کرده که شمار بسیاری از آنان کودک هستند.

آماری که دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کرده حاکی از آن است که سال گذشته میلادی در جریان حملات نیروهای ائتلاف در یمن ۶۸۳ کودک کشته و زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG