لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

محکومیت دو خبرنگار دیگر در ادامهٔ برخورد با روزنامه‌نگاران در ایران


نگین باقری (سمت راست) و الناز محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی»‌ و «همکاری با دول متخاصم» محاکمه شدند
نگین باقری (سمت راست) و الناز محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی»‌ و «همکاری با دول متخاصم» محاکمه شدند

شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران الناز محمدی و نگین باقری، دو خبرنگار روزنامهٔ هم‌میهن را به اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال حبس تعلیقی محکوم کرد.

امیر رئیسیان، وکیل خانم محمدی، روز شنبه، ۱۱ شهریور، در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن با اشاره به تعلیق این حکم به مدت پنج سال گفت که «یک چهلم» این حبس برای این دو خبرنگار قابل اجرا بوده و دادگاه انقلاب «مابقی آن را به مدت ۵ سال» تعلیق کرده است.

به گفته آقای رئیسیان، این دو خبرنگار همچنین در مدت پنج سال «ممنوع‌الخروج» بوده و نباید در «فعالیت حرفه‌ای مرتبط با جرم ارتکابی» شرکت داشته و با افرادی که در رسانه‌های خارج از ایران فعالیت دارند «ارتباط و معاشرت» داشته باشند.

الناز محمدی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه هم‌میهن، روز ۱۶ بهمن سال گذشته و پس از احضار به دادسرای اوین، بازداشت و یک هفته بعد به قید وثیقه آزاد شد.

نگین باقری، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، نیز روز ۱۹ بهمن‌ماه پارسال پس از احضار به دادسرای اوین، تفهیم اتهام و با تودیع «قرار وثیقه یک میلیارد تومانی» به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

امیر رئیسیان در ادامه به هم‌میهن گفت که موکلش و خانم باقری در مدت پنج سال باید با نظارت وزارت اطلاعات «هر فصل در یک دورهٔ آموزشی اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری شرکت کنند».

وکیل الناز محمدی همچنین گفت که شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب این دو خبرنگار را «به دلیل عدم احراز وقوع جرم و فقدان هرگونه دلیل و مدرک، از اتهام همکاری با دول متخاصم خارجی تبرئه کرد».

همزمان با هفدهم مرداد ماه که در ایران «روز خبرنگار» نامیده می‌شود، رئیس هیئت‌مدیرهٔ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به بازداشت بیش از یک صد خبرنگار و روزنامه‌نگار پس از آغاز اعتراضات در ایران، تاکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد.

روزنامه هم‌میهن در این روز فهرستی از اسامی ده‌ها خبرنگار بازداشت‌ شده را منتشر کرد و با اشاره به موج گسترده بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، نوشت که دست‌کم ۷۶ خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاس از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در ایران بازداشت شده‌اند.

جرقهٔ اعتراضات سراسری در ایران، ۲۶ شهریور پارسال در پی جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد زده شد و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در این راستا بسیاری از روزنامه‌نگارانی را که در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کردند بازداشت کرده و با احکام قضائی سنگین روبرو کرده‌اند.

بر اساس گزارش هم‌میهن و رادیو فردا/پ.م/ا.ا
XS
SM
MD
LG