لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

قیمت دلار در ایران پس از سخنرانی ترامپ رکورد ۱۷ هزار تومان را زد


قیمت دلار در ایران پس از سخنرانی‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و پیش از سخنرانی حسن روحانی در این نهاد به ۱۷ هزار تومان رسید.

خبرگزاری فارس خبر داد که قیمت دلار در روز سه‌شنبه سوم مهر به ۱۶ هزار و ۳۹۰ تومان و قیمت یورو به ۱۹ هزار و ۲۳۳ تومان رسیده است.

اما همزمان وب‌سایت‌های ارز و طلا، قیمت دلار را ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند. این سایت‌ها ساعاتی بعد خبر دادند که قیمت دلار به ۱۷ هزار تومان رسیده است.

هر یورو به ۲۰ هزار تومان و هر پوند بریتانیا نیز به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

روز سه‌شنبه همچنین قیمت سکه تمام طرح جدید به چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.

بهای دلار در روز دوشنبه از مرز ۱۶ هزار تومان گذشته بود.

در حالی که برخی از تحلیل‌گران از تاثیر مواضع مقامات ایران و آمریکا در سازمان ملل و یا دیدار احتمالی روسای‌جمهوری دو کشور بر بازار سخن گفته بودند، دونالد ترامپ پس از آنکه گفت برنامه‌ای برای دیدار با همتای ایرانی‌اش ندارد، شدیدا به جمهوری اسلامی حمله کرد.

قرار است حسن روحانی نیز سه‌شنبه شب به وقت تهران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

در همین حال ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، درباره تاثیر سخنرانی حسن روحانی بر بازار ارز گفت: «همه چیز به خواسته‌هایی بستگی دارد که ایران مطرح می‌کند و نوع ارتباط همدلی و همراهی که بین ایران و کشورهای دیگر شکل می‌گیرد».

وی اضافه کرد: «اگر چنین اتفاقی بیفتد و ایران بتواند روابط اقتصادی خود و فروش نفت را بهتر ساماندهی کند، می‌توان امیدوار بود که وضعیت بازار طلا و ارز نیز در داخل بهتر سامان‌دهی شود».

در روزهای گذشته نیز تحلیل‌گران حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز، به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و اروپا، ابهام در تصویب لوایح مبارزه با پولشویی، کاهش صادرات نفت ایران و جلسه شورای امنیت به ریاست‌ دونالد ترامپ را از دلایل بالا رفتن قیمت ارز شده است.

با این حال بیانیه وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و محمد جواد ظریف، مبنی بر «تعهد خود به پی‌گیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران، تاثیری در کاهش قیمت دلار نداشته است.

روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بخش مربوط به همکاری‌های بین‌المللی و تبادل اطلاعات با کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با پول‌شویی را از لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی حذف کرد.

در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد که لوایح الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و مبارزه با پولشویی برای بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی خواهد شد.

از چهار لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی در ایران تنها لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم تصویب و ابلاغ شده است که یک قانون داخلی در ایران است و با الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تفاوت دارد.

بر اساس خبرگزاری‌های فارس و ایسنا ، وب‌سایت خانه ملت، وبسایت‌های ارز و طلا،فضای مجازی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG