لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

نخست وزیر اتیوپی می‌گوید «مرحله نهایی» عملیات نظامی در تیگرای «پایان» یافته است


در حالی‌که از گسیل شدن ارتش اتیوپی به شهر «مِکِله» و حمله «نهایی» علیه سران قوم تیگرای کمتر از دو روز می‌گذرد، نخست وزیر اتیوپی از پایان یافتن عملیات نظامی در منطقه تیگرای خبر داد.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی، روز شنبه هشتم آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای فدرال که در روزهای اخیر با تانک راهی ملکه شده بودند، کنترل کامل این شهر ۵۰۰ هزار نفری را به دست گرفته‌اند.

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، آقای احمد در توئیتی با ابراز «خرسندی» اعلام کرد، عملیات نظامی ارتش در منطقه تیگرای «تکمیل» و «متوقف» شده است.

او پیش از این (پنج‌شنبه گذشته) گفته بود که مهلت «تسلیم» برای سران قوم تیگرای به پایان رسیده و نیروهای فدرال به این منطقه شمالی اعزام شده‌اند تا «مرحله سوم و نهایی» عملیات نظامی دولت را به انجام برسانند.

نیروهای «جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای» سه هفته است که با نیروهای فدرال در شمال اتیوپی جنگیده‌اند و این درگیری تاکنون بیش از ۴۰ هزار آواره و صدها کشته به‌جا گذاشته است.

با وجود این، خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند.

آقای احمد همچنین از عملیات جست‌وجوی نیروهای پلیس برای یافتن رهبران این جبهه خبر داده است.

نخست وزیر اتیوپی گفت: «انجام وظیفه پلیس فدرال تا دستگیری تبهکاران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای و آوردن آن‌ها پای میز محاکمه ادامه خواهد یافت.»

او همچنین تاکید کرد آزادی هزاران نیروی یگان نظامی مستقر در تیگرای که به اسارت جبهه آزادی‌بخش خلق درآمده بودند، توسط ارتش تضمین شده است.

به گفته آبی احمد، نیروهای فدرال کنترل «فرودگاه، موسسات عمومی، دفاتر و ادارات منطقه‌ای و دیگر امکانات حیاتی» را در شهر ملکه به دست گرفته‌اند.

رویترز می‌نویسد، در حال حاضر، تایید ادعاهای طرف‌های درگیر در این منطقه «دشوار» است.

قطع خطوط ارتباطی و دشواری در خبررسانی از زمان آغاز درگیری‌ها، دسترسی به منابع قابل اطمینان را عملا ناممکن ساخته است.

در روزها و هفته‌های اخیر، جامعه بین‌المللی از دولت اتیوپی و همچنین جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای بارها خواست تا به خشونت‌ها در این کشور پایان دهند، اما آبی احمد روز چهارشنبه ۵ آذر خواستار عدم «مداخله در امور داخلی» کشورش شد.

کشورهای منطقه شاخ آفریقا از این واهمه دارند که این درگیری‌ها به جنگی تمام‌عیار مبدل شود.

برآوردهای سازمان ملل متحد حاکی است شمار آوارگان درگیری‌های اخیر در اتیوپی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. اغلب این پناهجویان به کشور همسایه، سودان، گریخته‌اند.

سازمان ملل هزینه کمک به آوارگان این درگیری را دست‌کم ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرده و در صدد است تا امکانات بیشتری جهت انتقال کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان فراهم آورد.

XS
SM
MD
LG