لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

اعتراض روسیه به عدم دعوت ایران به نشست سوریه در ژنو


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه سوریه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه سوریه
به دنبال دعوت نشدن ایران به نشست ژنو که قرار است به منظور حل بحران سوریه برگزار شود، روسیه که تاکنون بارها بر حضور ایران در این نشست تأکید کرده است، نبود ایران در این گفت‌و گوها را «اشتباه» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه، هشتم تیرماه، در انتقاد از نبود ایران در نشست سوریه در ژنو، گفت: «ایران بازیگر موثری در بحران سوریه است و معتقدم نبودش در این نشست یک اشتباه است.»

وی مخالفت آمریکا با حضور ایران در این کنفرانس را «تبعیض‌آمیز» خواند.

قرار بر این است که نشست سوریه سی‌ام تیرماه در ژنو و با حضور نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت، نماینده اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، قطر، کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، برگزار شود.

ایران و عربستان سعودی به این نشست دعوت نشده‌اند.

با این حال وزیر خارجه روسیه در خصوص دعوت نشدن عربستان سعودی به این نشست اظهار نظری نکرده است.

روسیه تاکنون بارها بر لزوم شرکت دادن ایران در نشست سوریه تأکید کرده است و کوفی عنان نیز چندین بار از تأثیرگذاری ایران بر امور سوریه و منطقه سخن به میان آورده است.

با این‌ حال آمریکا، بریتانیا و فرانسه پیشتر به طور علنی مخالفت خود را با شرکت دادن ایران در این کنفرانس اعلام کرده‌ بودند.

محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، هشتم تیرماه، نیز نبود ایران در این نشست را «یک اشتباه استراتژیک» خواند و گفت: «یک واقعیت مهم که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند، میزان نفوذ و نقش سازنده ایران در تحولات منطقه است.»

کوفی عنان گفته است اگرچه ایران به این نشست دعوت نشده، در جریان این مذاکرات قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام آقای عنان، ‌ قرار است شرکت‌کنندگان در نشست ژنو، درباره اقدامات لازم برای اجرا کردن طرح شش‌گانه صلح در سوریه گفت‌وگو کنند.
XS
SM
MD
LG