لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

گردهمایی دولتی در استادیوم آزادی برگزار شد؛ مشایی نیامد


احمدی‌نژاد در برنامه استادیوم آزادی؛ ۲۹ فروردین ۹۲
احمدی‌نژاد در برنامه استادیوم آزادی؛ ۲۹ فروردین ۹۲
گردهمایی دولتی بزرگی که در هفته‌های گذشته خبرساز شده بود، در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و هرچند محمود احمدی‌نژاد در آن سخنرانی کرد، ولی اسفندیار رحیم‌مشایی در آن دیده نشد.

به گزارش وبسایت‌های خبری و خبرگزاری‌های ایران، بعد از ظهر پنجشنبه ۲۹ فروردین مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی تهران برگزار شد و با سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران پایان یافت.

اصولگرایان منتقد دولت و رسانه‌های نزدیک به آنان در هفته‌های گذشته خبر از احتمال برگزاری چنین همایشی داده بودند و درباره بهره‌برداری تبلیغاتی دولت از این همایش با نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ابراز نگرانی کرده بودند.

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران قرار است دو ماه دیگر در ۲۴ خرداد امسال برگزار شود. در ماه‌های گذشته پیش‌بینی‌هایی درباره احتمال نامزدشدن اسفندیار رحیم‌مشایی در این انتخابات مطرح شده است.

با این حال اسفندیار رحیم‌مشایی در این مراسم دیده نشد و در عوض، علی نیکزاد وزیر راه، مسکن و شهرسازی، که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مورد حمایت دولت در انتخابات آینده نام برده می‌شود، حضور داشت.

گزارش‌های رسانه‌های اصولگرای منتقد دولت از این مراسم حاکی از بی‌نظمی و برنامه‌ریزی ناموفق در برگزاری آن بوده است.

تلویزیون ایران این مراسم را به طور زنده پخش نکرد ولی برخی از وبسایت‌های نزدیک به دولت این مراسم را به صورت زنده از طریق اینترنت پخش کردند.

اما تلویزیون جمهوری اسلامی در گزارش کوتاه چند دقیقه‌ای که در بخش‌های خبری از این مراسم پخش کرد، تصاویری از خالی‌بودن استادیوم بزرگ آزادی را روی سخنان محمود احمدی‌نژاد پخش کرد. در این تصاویر که با زاویه «واید» ضبط شده بودند، به نظر می‌رسید بر جمعیت کم حاضران در مراسم، تاکید شده بود.

این در حالی است که با توجه به تصاویر منتشرشده در خبرگزاری‌ها از زمان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، به نظر می‌رسید جمعیتی بیش از تصاویر پخش‌شده در بخش‌های خبری تلویزیون ایران در هنگام سخنرانی آقای احمدی‌نژاد حاضر بوده‌اند.

خبرگزاری مهر شمار حاضران در مراسم را «۴۰ هزار نفر» برآورد کرده و نوشته است «اتوبوس‌های پرتعداد حامل کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان هلال احمر از نقاط مختلف کشور در مسیر منتهی به ورزشگاه آزادی در حال تردد هستند.»

خبرگزاری فارس شمار حاضران را در شلوغ‌ترین زمان مراسم، ۷۰ هزار نفر تخمین زده است.

در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان و در مواردی اخیرا اصولگرایان منتقد دولت از تلویزیون جمهوری اسلامی انتقاد می‌کردند که در نمایش جمعیت استقبال‌کنندگان از محمود احمدی‌نژاد در سفرهای استانی «بزرگ‌نمایی» می‌کند و آن را بیش از جمعیت واقعی جلوه می‌دهد.

طبق گزارش‌ها، در این مراسم گروه‌های مختلف محلی ایران به اجرای رقص‌های محلی پرداختند. یک ارکستر موسیقی نیز سرودهای مختلف ملی و میهنی را اجرا کرد و از جمله سرود «ایران، ای سرای امید» و «ایران ای مرز پر گهر».

مهر همچنین نوشته است برای توزیع اغذیه بین کسانی که از ساعات اولیه بامداد به ورزشگاه آزادی آمده بودند «کارتن‌های ساندیس و غذا بر سر مردمی که بیرون ورزشگاه ایستاده‌اند پرتاب می‌شد و ماشین‌های حمل غذا و نوشیدنی در میان مردم چرخ می‌خورد و مردم نیز دنبال آن می‌دویدند.»

در روزهای پیش از برگزاری این مراسم، شماری از رسانه‌های منتقد دولت در ایران درباره احتمال برگزاری همایش بزرگی در ورزشگاه آزادی تهران گزارش داده‌ بودند و این گمان را مطرح کرده بودند که از این همایش، بهره‌برداری تبلیغاتی و انتخاباتی به نفع نامزد احتمالی دولت صورت بگیرد.

طبق گزارش‌ها، محمود احمدی‌نژاد در این مراسم شعار «زنده باد بهار» را مطرح نکرده است. این شعار که در ماه‌های گذشته در سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده و در هفته‌های گذشته بیشتر تکرار شده است، از سوی منتقدان دولت به عنوان شعار انتخابات نامزد احتمالی دولت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد تلقی شده است.

به گزارش فارس، آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی خود گفته است: «زنده باد ایران، زنده باد عدالت، زنده باد عشق و محبت، و زنده باد پرچم برافراشته ملت عزیز ایران».

محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های آخر دومین دور از ریاست‌ جمهوری خود به‌ سر می‌برد و با بالا گرفتن انتقادها علیه او، بسیاری از هواداران پیشین او نیز به‌ویژه در ماه‌های اخیر دولت او را متهم به سوءمدیریت می‌کنند.

آقای مشایی از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته مکررا موضوع انتقاد اصولگرایان و چهره‌ها و نهادهای مذهبی بوده است.

اغلب اصولگرایان از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان «راس جریان انحرافی» در دولت یاد می‌کنند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر از وجود یک «جریان انحرافی» در دولت سخن گفته است. برخی از اصولگرایان خود رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمود احمدی‌نژاد را نیز از جمله این «جریان انحرافی» می‌شمرند.

آقای مشایی در این هشت سال که از دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، همواره خبرساز بوده است و اظهارات و موضع‌گیری‌های او انتقاد چهره‌های مذهبی و رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی درباره «دوستی با مردم اسرائیل»، «مکتب ایرانی» در اسلام و همین‌طور تمجیدهای او از کورش و ایران باستان، پیشتر مایه این اعتراض‌ها شده است.

مقامات دیگری از جمله رئیس قوه قضائیه درباره استفاده از امکانات دولتی برای حمایت انتخاباتی از یک نامزد هشدار داده و گفته اند با چنین اقداماتی برخورد می‌شود.
XS
SM
MD
LG