لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

کلینتون افغانستان را «از متحدان اصلی آمریکا خارج از ناتو» معرفی کرد


نشست مشترک خبری هیلاری کلینتون و حامد کرزی در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان. ۱۷ تیر ۱۳۹۱- ۷ ژوئیه ۲۰۱۲ .
نشست مشترک خبری هیلاری کلینتون و حامد کرزی در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان. ۱۷ تیر ۱۳۹۱- ۷ ژوئیه ۲۰۱۲ .
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، که روز شنبه ۱۷ تیر به طور اعلام‌نشده به کابل سفر کرده‌ است اعلام کرد که افغانستان «یکی از متحدان اصلی ایالات متحده خارج از ناتو» است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این به این معنی است که افغانستان می‌تواند پس از خروج نیروهای بین‌المللی از خاک خود که قرار است در سال ۲۰۱۴ انجام شود نیز روی خریداری و دریافت تجهیزات و کمک‌های نظامی از آمریکا حساب کند.

این گزارش می‌افزاید که اظهارات خانم کلینتون نوعی «بیانیه‌ای سیاسی مبنی بر حمایت آمریکا از ثبات درازمدت در افغانستان» به‌ شمار می‌آید و به تسهیل همکاری نظامی میان دو کشور در آینده کمک زیادی خواهد کرد.

هیلاری کلینتون که کمی پس از دیدار با حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری افغانستان، در کابل سخن می‌گفت اظهار داشت: «این برای ما به منزله تعهدی مستحکم نسبت به آینده افغانستان است و ما حتی تصور این را نمی‌کنیم که بخواهیم افغانستان را به حال خود رها کنیم.»

حامد کرزی نیز که در نشست خبری مشترکی با خانم کلینتون شرکت کرده‌ بود ورود او به کابل را خوش‌آمد گفت و از ادامه حمایت ایالات متحده از کشورش تشکر کرد.

بیش از ۱۰ سال پس از حمله ایالات متحده به طالبان در افغانستان، نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور، ایساف، قرار است در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند و از آن پس دولت افغانستان مسئولیت تأمین امنیت شهروندان این کشور را برعهده خواهد داشت.

اما دولت افغانستان توانست سال گذشته تنها دو میلیارد دلار مالیات از جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری این کشور دریافت کند و ناظران متفق‌القولند که سر پا ایستادن این دولت بدون کمک‌های خارجی امر دشواری خواهد بود.

افغانستان هم‌اینک پانزدهمین کشوری است که از سوی آمریکا به عنوان «هم‌پیمان خارج از ناتو» محسوب می‌شود؛ از کشورهای دیگری که این عنوان را دارند می‌توان به استرالیا، مصر، اسرائیل و ژاپن اشاره کرد.

پاکستان نیز در سال ۲۰۰۴ این عنوان را دریافت کرد، هرچند روابط اسلام‌آباد و واشینگتن از زمان کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، رو به سردی گراییده است.

هیلاری کلینتون قرار است پس از دیدار از کابل برای شرکت در یک کنفرانس کمک مالی به افغانستان به ژاپن سفر کند.

ایالات متحده می‌گوید که برای تأمین مالی ارتش و پلیس افغانستان به سالانه ۴ میلیارد دلار نیاز هست و از نمایندگان حدود ۷۰ کشوری که در کنفرانس یادشده در توکیو شرکت می‌کنند خواسته‌ است تا در تأمین این مبلغ همکاری کنند.

جمهوری اسلامی ایران همواره به نزدیکی ایالات متحده و افغانستان اعتراض داشته‌ و اعتراض اخیر سفیر ایران در کابل نسبت به موضوع امضای توافق‌نامه راهبردی میان کابل و واشینگتن باعث احضار او به وزارت خارجه افغانستان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت شد.
XS
SM
MD
LG