لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

عراقچی: ایران با خروج اورانیوم غنی‌شده از کشور موافقت نمی‌کند


عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران.
عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۲۱ مهر گفت که ایران قصد ندارد با گزینه انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود به خارج از کشور موافقت کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای عراقچی که یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای تازه است در این خصوص گفت: «ما در مورد حجم، سطح، و روش‌های غنی‌سازی گفت‌وگو خواهیم کرد اما حمل مواد (غنی‌شده) به خارج برای ایران جزو خطوط قرمز است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طرف‌های مذاکره هسته‌ای با ایران به خاطر وجود پتانسیل استفاده از اورانیوم غنی‌شده در ساخت بمب اتمی، در آخرین مذاکرات نیز از ایران خواستند این مواد را از ایران خارج کند.

پیش از این، روز شنبه نیز اسماعيل کوثری، از فرماندهان سابق سپاه و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، تاکید کرده بود که تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم فردو، غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران و باقی ماندن اورانيوم‌های غنی شده در داخل کشور، «خط قرمز» جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای هستند.

روز ۱۷ مهر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری آسوشیتدپرس داشت در مورد اورانیوم غنی شده نیز مطالبی را بیان کرد که در این باره خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از وی نقل کرده بود که «خروج مازاد اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در مذاکرات آتی هسته‌ای قابل مذاکره است» اما پس از آن، روابط عمومی مجلس با صدور اطلاعیه‌ای این بخش از سخنان وی را تکذیب کرد.

دومین دور مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی قرار است ۲۳ و ۲۴ مهرماه (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری) در ژنو سوئیس برگزار شود.

طرح جدید ایران

خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه خبر داد که ایران قصد دارد در مذاکرات پیش رو طرح پیشنهادی جدیدی را، مشتمل بر سه بخش، به طرف مقابل ارائه کند.

خبرگزاری مهر نوشت بنا بر اطلاعاتی که این خبرگزاری کسب کرده پیشنهاد جدید ایران «به شکلی نوین تنظیم شده به شکلی که اهداف نهایی مذاکره را ترسیم کرده‌است.»

به نوشته این خبرگزاری، این پیشنهاد جدید «در گام نخست نیز گام‌های هر طرف برای دستیابی به توافق نهایی را مشخص کرده اما در قیاس با مذاکرات قبلی این گام‌ها متوازن و با در نظر گرفتن نگرانی‌های گروه ۱+۵ است که قابلیت عملیاتی شدن دارد.»

خبرگزاری ایرنا نیز روز یک‌شنبه از قول «یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده» نوشت که طرح جدید پیشنهادی ایران «دارای چارچوب زمانی بوده و گام‌های اول و آخر نیز در آن مشخص شده است تا مسیر مذاکرات روشن باشد.»

وی تاکید کرده‌است که: «گام‌های میانی در طول مذاکرات و پس از برداشته شدن گام اول تعیین می‌شود.»

روزنامه دنیای اقتصاد روز یک‌شنبه از قول «مقامات ایرانی» در مورد طرح جدید سه‌مرحله‌ای ایران نوشت که این طرح به گونه تنظیم شده که: «بدون توافق روی مرحله اول، امکان ادامه مذاکرات بسیار سخت خواهد بود.»

این روزنامه در عین حال نوشته است: «یکی از نکات پیشنهادی ایران که به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی در خاک ایران است، هدف و به نوعی نتیجه مذاکرات در نظر گرفته شده است، نه آغاز آن؛ اما این به معنای عبور ایران از خواست اساسی خود یعنی شناسایی سیاسی حق غنی‌سازی نیست.»

حضور کارشناس تحریمی آمریکا در ژنو

در همین حال، به نوشته خبرگزاری رویترز، هیات اعزامی ایالات متحده به گفت‌وگوهای این هفته در ژنو شامل یکی از کارشناسان اصلی آمریکا در امور مربوط به تحریم نیز می‌شود.

به نوشته این خبرگزاری، این امر می‌تواند نشانه آن باشد که «واشینگتن شاید بیش از گذشته روش‌های کاستن از تحریم‌ها علیه ایران را در دست بررسی دارد.»

به گفته وزارت خارجه آمریکا، «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه این کشور که عملاً سومین دیپلمات مهم آن وزارتخانه به‌شمار می‌آید، قرار است رهبری هیات آمریکایی را در مذاکرات هسته‌ای شش قدرت بزرگ با ایران در ژنو را بر عهده داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، قرار است به عنوان رییس هیات ایرانی در نشست افتتاحیه مذاکرات این هفته ژنو حضور داشته باشد اما مذاکرات از دور دوم و پس از افتتاحیه، بدون حضور وی برگزار می‌شود.

در غیاب او، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، ریاست هیات ایرانی را به عهده خواهد گرفت.

مذاکرات ساعت ۹:۳۰ صبح سه‌شنبه به وقت ژنو (۱۲ ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود.

قرار است کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه شب با محمد جواد ظریف بر سر میز شام در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو به گفت‌وگو و رایزنی بپردازد و به نوشته مهر، پیشنهاد جدید ایران هم در همین ضیافت شام ارائه می‌شود.

هیات‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم ۹ بار با هم مذاکره کردند. در
تیر ۱۳۸۷، مهر ۱۳۸۸، آذر ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد. شهر استانبول نیز در بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.

این مذاکرات در روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو ادامه یافت و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و همچنین ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.
XS
SM
MD
LG