لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

بشار اسد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه شد


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با اعلام کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری این کشور، از مخالفانش خواست تا با کنار گذاشتن اسلحه، «اجازه بدهند راهکارهای سیاسی به سه سال درگیری ویرانگر در سوریه خاتمه بدهد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اسد، دوشنبه هشتم اردیبهشت، نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را در دادگاه قانون اساسی این کشور ثبت کرد.

او هفتمین فردی است که نامزدی خود را در انتخابات امسال اعلام کرده است. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری سوریه در دهه‌های اخیر است که بیش از یک کاندیدا در آن ثبت نام کرده است.

بشار اسد از سال ۲۰۰۰ و پس از درگذشت پدرش حافظ اسد، رئیس جمهور سوریه است. پدر او نیز برای حدود ۳۰ سال رئیس جمهور انی کشور بود.

دولت سوریه اعلام کرده انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۱۳ خرداد برگزار خواهد شد.

در همین حال اما، غرب و کشورهای عرب، این انتخابات را «تقلیدی مسخره از دموکراسی» دانسته‌اند.

بیانیه اعلام کاندیداتوری بشار اسد، توسط محمد اللحم، رئیس مجلس این کشور خوانده شد. رئیس جمهور سوریه در این بیانیه از مجلس خواسته تا کاندیداتوری او را تایید کند.

آقای اسد در این بیانیه از طرفداران نامزدها خواسته تا در ابراز شادی‌های خود «مسئول» باشند و از «تیراندازی هوایی» خودداری کنند، زیرا به گفته او «ما در یک فضای انتخاباتی زندگی می‌کنیم که برای نخستین بار در تاریخ جدید سوریه برگزار خواهد شد.»

رهبران اپوزیسیون سوریه که در خارج از این کشور به سر می‌برند، نمی‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو کاندیدا شوند زیرا بر اساس قوانین، نامزدهای انتخابات باید از ۱۰ سال قبل تا زمان ثبت نام در سوریه ساکن باشند.

رهبران اپوزیسیون این انتخابات را «نمایش» توصیف کرده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که ثبت نام نامزدهای انتخابات تا ۱۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. رای گیری در سفارتخانه‌های سوریه نیز هفتم خرداد انجام خواهد شد.

بحران سیاسی و سپس جنگ داخلی در سوریه که سه سال پیش آغاز شد، بیش از ۱۵۰ هزار کشته بر جای گذاشته است و میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک خانه خود و پناهندگی در کشورهای همسایه شده‌اند.

جنگ داخلی در سوریه همچنان در مناطق وسیعی از این کشور ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG