لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

اشک ها و لبخندها؛ ورزش جهان در سال ۲۰۰۷


راجر فدرر برای سومين سال پياپی به عنوان ورزشکار برتر سال از سوی لاروس انتخاب شد.
راجر فدرر برای سومين سال پياپی به عنوان ورزشکار برتر سال از سوی لاروس انتخاب شد.

ورزش در سال گذشته ميلادی همچون سال های پيش پر ماجرا بود و در رده بالای بيشتر ورزش های حرفه ای جهان، دوپينگ حکومتی بی چون و چرا بر نتايج و اصل رويدادها داشت.



توردو فرانس با زمينه ای ديرين در دوچرخه سواری تا مرز تعطيل شدن پيش رفت و از اعتبار و ارزش آن بسيار کاسته شد.



افشای دوپينگ ماريون جونز، ملکه دوهای المپيک سيدنی بر روح المپيک سايه انداخت. هينگيز در تنيس و بسياری ديگر در ساير رشته ها دوپينگ را همنشين ورزش کردند.


بيشتر نگارنده های روزشمار ورزشی سال ۲۰۰۷، احساسی ترين لحظه را قهرمانی عراق در فوتبال جام ملت های آسيا دانسته اند که با توجه به شرايط سياسی و اجتماعی عراق، يک واقعه دور از انتظار بود.



مروی بر مهم ترين رويدادهای ورزشی سال ۲۰۰۷


ژانويه



ناديا پترووا و دميتری تورسونوف، روسيه را برای نخستين بار قهرمان جام تنيس هاپمن کردند. روسيه بر اسپانيا، قهرمان سال ۲۰۰۲ اين جام، پيروز شد.



ديويد بکهام تاييد کرد که با قراردادی ۲۵۰ ميليون دلاری، رئال مادريد، غول باشگاه های اسپانيا را به مقصد لس آنجلس گالاکسی ترک خواهد کرد. اين جابه جايی يکی از جالب ترين نقل وانتقال ها در تاريخ فوتبال به شمار رفت.


انتقال ديويد بکهام از رئال مادريد به لس آنجلس گالاکسی، يکی از جالب ترين نقل و انتقال ها در تاريخ فوتبال به شمار رفت.


ميشل پلاتينی، کاپيتان پيشين تيم ملی فرانسه به عنوان رييس يوفا، جامعه حاکم بر فوتبال اروپا انتخاب شد. او در رای گيری بر لنارت يوهانسون سوئدی، رييس پيشين يوفا پيروز شد.



سره نا ويليامز به آسانی بر ماريا شاراپووا، تنيس باز شماره يک زنان رقابت های اوپن استراليا پيروز و برای سومين بار قهرمان اين رقابت ها شد.



راجر فدرر برای دهمين بار به مقام قهرمانی گراند اسلم رسيد و در سه ست پياپی بر فرناندو گونزالز پيروز شد تا برای سومين بار قهرمان تنيس اوپن مردان استراليا شود.



فوريه


تيم آلمان، ميزبان رقابت های قهرمانی جهان هندبال، با پيروزی بر لهستان برای سومين بار قهرمان شد.



يان اولريخ، قهرمان پيشين دوچرخه سواری توردوفرانس، که به دليل استفاده از مواد نيروزا از رقابت های سال پيش توردوفرانس محروم شده بود، در سن ۳۳ سالگی کناره گيری از رقابت های دوچرخه سواری را اعلام کرد.



مارس

ديدی ئر دروگبا، مهاجم تيم فوتبال چلسی انگليس و تيم ملی ساحل عاج، به عنوان مرد سال ۲۰۰۶ فوتبال آفريقا انتخاب و بر رقيبانش، ميشال اسين – همبازی اش در چلسی – از غنا و ساموئل اتوئو، بازيکن کامرونی تيم بارسلونا، پيروز شد.



آپريل



ميخائل فلپس آمريکايی نخستين شناگری شد که در رقابت های انفرادی برنده هفت مدال طلا در قهرمانی جهان شد. فلپس همچنين در اين رقابت ها پنج رکورد تازه جهانی در ملبورن استراليا برپا کرد.



راجر فدرر برای سومين بار پی در پی برنده جايزه بهترين ورزشکار مرد جهان از سوی لاروس شد.


کميته اجرايی يوفا در کارديف اعلام کرد که لهستان و اوکراين ميزبان مشترک مرحله پايانی رقابتهای قهرمانی فوتبال اروپا در سال ۲۱۱۲ خواهند بود. اين دو کشور در رقابت با ايتاليا و همچنين ميزبانی مشترک کرواسی و مجارستان پيروز شدند.


تيم اينترميلان، مدافع عنوان قهرمانی ايتاليا، در فاصله پنج مسابقه تا پايان مسابقه های فصل فوتبال کشورش، برای پانزدهمين بار قهرمان رقابت های سری آ شد.



می



منچستر يونايتد در فاصله دو بازی تا پايان فصل فوتبال انگليس برای شانزدهمين بار قهرمان فوتبال اين کشور شد. در اين روز، چلسی به عنوان نزديک ترين تيم به منچستر يونايتد با آرسنال مساوی کرد تا دستيابی به پيشتاز برايش نا ممکن شود.


منچستر يونايتد برای شانزدهمين بار قهرمان انگليس شد.
تيم سویيا از لاليگای اسپانيا پس از رئال مادريد تنها تيمی شد که با موفقيت از عنوان قهرمانی اش در جام يوفا دفاع کرد. اين تيم در مسابقه پايانی گلاسگو، پس از ۱۲۰ دقيقه نبرد با تيم ده نفری بارسلونا، به تساوی دو بر دو رسيد و در ضربه های پنالتی سه بر يک برتری يافت.


تيم اشتوتگارت پس از پيروزی بر تيم انرژی کوتبوس برای پنجمين بار قهرمان بوندسليگای آلمان شد.



با گلزنی ديدی ئر دروگبا، مهاجم ساحل عاج، تيم چلسی در مسابقه پايانی جام حذفی انگليس ( اف ای کاپ ) منچستر يونايتد را شکست داد و قهرمان شد.



در مسابقه پايانی ليگ قهرمانان اروپا تيم آ س ميلان دو بر يک تيم ليورپول را شکست داد تا با انتقام گيری از شکست با ضربه های پنالتی در برابر سرخپوشان انگليسی در مسابقه پايانی ۲۰۰۵، قهرمان ۲۰۰۷ اروپا شود.



يوزف بلاتر به اتفاق آرا بار ديگر به عنوان رييس فيفا انتخاب شد.



ژوئن


ژوستين انين بلژيکی در رقابت های زنان تنيس اوپن فرانسه به عنوان تاريخی سه بار قهرمانی پياپی دست يافت و در مسابقه پايانی در دو « ست » پياپی آنا ايوانوويچ صرب را شکست داد.



رافائل نادال با پيروزی بر راجر فدرر در تنيس تاريخ ساز شد و پس از بيورن بورگ سوئدی نخستين مردی بود که سه بار پياپی قهرمان تنيس مردان اوپن فرانسه شد.


سن انتونيو اسپرز با پيروزی بر کليولند کاواليزر در مسابقه پايانی پلی آف، عنوان قهرمانی بسکتبال۲۰۰۷ « ان بی ای » را از آن خود کرد.



رئال مادريد مسابقه يک بر صفر باخته را به پيروزی سه بر يک بر تيم مايورکا بدل کرد و برای سی امين بار به قهرمانی اسپانيا رسيد .



ژوييه



ونوس ويليامز برای چهارمين بار قهرمان زنان تنيس ويمبلدون شد. او در مسابقه پايانی با برتری شش بر چهار و شش بر يک بر ماريون بارتولی، به رويای قهرمانی تنيس باز شگفتی آفرين اين جام پايان داد.



راجر فدرر با پيروزی حماسی ۶-۷ (۷-۹)، ۶-۴، ۶-۷ (۳-۷)، ۶-۲ و ۲-۶ بر رافائل نادال، با پنج بار قهرمانی پياپی در ويمبلدون با رکورد بيورن بورگ برابر کرد.



برزيل به عنوان مدافع عنوان قهرمانی با نتيجه تکان دهنده سه بر صفر آرژانتين را در مسابقه پايانی کوپا امه ريکا شکست داد و قهرمان جام فوتبال آمريکای جنوبی شد.



تيم ملی فوتبال جوانان آرژانتين با پيروزی دو بر يک بر تيم جوانان جمهوری چک، برای ششمين بار قهرمان فوتبال جوانان زير ۲۰ سال فوتبال جهان شد.



الکساندره وينوکورف از ازبکستان، که ابتدا اميد قهرمانی دوچرخه سواری توردو فرانس ۲۰۰۷ به شمار می رفت، در انتقال خون هومولوگوس، آزمايش مثبت دوپينگ داشت و از دور رقابت ها اخراج شد.


قهرمانی عراق در جام ملت های آسيا، ابعادی فراتر از يک پيروزی ورزشی پيدا کرد.



ميخائل راسموسن، پيشتاز توردو فرانس پس از خود داری از انجام چند آزمايش دوپينگ، از تيمش اخراج و از ادامه مسابقه باز داشته شد.



تيم ملی فوتبال عراق، که پيش از رقابت های قهرمانی جام ملت های آسيا اميدی به موفقيتش نمی رفت، در مسابقه پايانی اين جام يک بر صفر عربستان سعودی را شکست داد. قهرمانی اين تيم به عنوان يکی از مهم ترين رويدادها، گستره ای فراتر از اخبار فوتبال آسيا يافت.



آلبرتو کونتادور از اسپانيا برنده نود و چهارمين دوره رقابت های دوچرخه سواری توردو فرانس شد. اين پيروزی با کمترين فاصله با رقيبان در طول تاريخ نزديک به يک قرن اين مسابقه ها همراه بود.



اوت


تيم فوتبال آ س ميلان ايتاليا با پاتو، بازيکن ۱۷ ساله برزيلی قراردادی به ارزش ۲۷ ميليون دلار امضا کرد.


منچستر يونايتد با پيروزی سه بر صفر بر تيم چلسی برنده لوح خيريه فوتبال انگليس شد. اين لوح هر ساله در يک مسابقه به برنده مسابقه بين دو تيم برنده جام حذفی و ليگ برتر اهدا می شود.


تايگر وودز، گلف باز صاحب نام جهان، با قهرمانی در هشتاد و نهمين دوره رقابت های پی جی ای، مجموع قهرمانی های خود در مسابقه های بزرگ را به سيزده رساند.


راجر فدرر، تنيس باز شماره يک جهان، پس از شکست دادن جيمز بليک در مسابقه پايانی سينسيناتی مسترز، به پنجاهمين مقام قهرمانی دوران تنيس خود دست يافت.


تايسن گای آمريکايی، در مسابقه های قهرمانی دو و ميدانی جهان در اوزاکا، برنده مسابقه ۱۰۰ متر مردان شد.


آنتونيو پوئرتا، بازيکن فوتبال اسپانيا، در جريان يک مسابقه ليگ، دچار حمله قلبی شد و چند روز بعد درگذشت. اين بازيکن ۲۲ ساله برای تيم سویيا بازی می کرد.


سپتامبر


فرناندو ماتولا، بازيکن بين المللی موزامبيکی، که برای تيم بلک لئوپاردز ( پلنگهای سياه ) در آفريقای جنوبی بازی می کرد، در يک سانحه اتوموبيل در گذشت.


گيفت لره می، بازيکن بين المللی آفريقای جنوبی، که برای تيم سان داونز، قهرمان آفريقا بازی می کرد، در يک تصادف اتوموبيل جان خود را از دست داد.


آسافا پاول، ستاره دوهای سرعت جامائيکا رکورد ۱۰۰ متر جهان را وقتی شکست که اين مسافت را در ۷۴.۹ ثانيه طی کرد. اين رکورد شکنی در مسابقه ای در شهر ايتاليايی ريه تی رخ داد.


نيجريه قهرمان مسابقه های جهانی زير ۱۷ سال فوتبال جهان در سئول شد. اين تيم در مسابقه پايانی تيم اسپانيا را در ضربه های پنالتی سه بر صفر شکست داد.


راجر فدرر با پيروزی بر نوواک جوکوويچ با نتيجه ۶-۷، ۶-۷ و ۴-۶ برنده مسابقه های تنيس مردان اوپن آمريکا شد.


اوثامه ملولی، قهرمان شنای جهان از تونس، به دليل آزمايش مثبت دوپينگ، عنوانش را از دست داد و برای ۱۸ ماه محروم شد.


تيم فرمول يک مک لارن – مرسدس به دليل استفاده از اطلاعات فراری و استفاده از آن مجرم شناخته و صد ميليون دلار جريمه شد. اين تيم همچنين امتيازهای خود در جدول رده بندی رقابت ها را از دست داد.


ژوزه مورينيو، مربی پرتغالی تيم فوتبال چلسی، پس از يک مجموعه نتايج نااميد کننده با ترک باشگاه لندنی موافقت کرد.


فلويد لانديس، برنده آمريکايی توردو فرانس ۲۰۰۶ پس از رد فرجام خواهی او در مورد آزمايش مثبت دوپينگ، از مقامش محروم و برای دو سال شرکت درمسابقه ها را از دست داد.


هايله گلرسه لاسی از اتيوپی حدود نيم دقيقه رکورد جهانی ماراتن پل ترگات کنيايی را بهبود بخشيد.



تيم ملی فوتبال بانوان آلمان با پيروزی دو بر صفر بر برزيل در مسابقه پايانی، بار ديگر قهرمان جام جهانی فوتبال بانوان شد.


اکتبر


ماريون جونز، قهرمان پيشين دوهای سرعت جهان و برنده پنج مدال از جمله سه مدال طلای المپيک ۲۰۰۰ سيدنی، به عمل دوپينگ و دروغگويی به مامور فدرال آمريکا محکوم شد.


آفريقای جنوبی با پيروزی ۶-۱۵ بر تيم انگليس، مدافع عنوان قهرمانی، به جام جهانی رگبی دست يافت. اين مسابقه در ورزشگاه استاد دو فرانس، واقع در سن دونی حومه پاريس انجام شد.


کيمی رايک کونن از تيم فراری با جبران عقب ماندگی در مسابقه قهرمانی رانندگی ۲۰۰۷، برنده مسابقه گران پری برزيل درسائوپائولو شد.


برزيل به عنوان ميزبان جام جهانی ۲۰۱۴ فوتبال برگزيده شد. اين کشور آمريکای جنوبی تنها کشور داوطلب از منطقه ای بود که طبق قانون ميزبانی چرخشی در کنفدراسيون های فوتبال بايد ميزبانی اين دوره را به عهده می گرفت. اين قانون در مراسم مزبور لغو شد و از جام جهانی ۲۰۱۸ از ميان کشورهای داوطلب، ميزبان بدون توجه به موقعيت جغرافيايی، برگزيده خواهد شد.


هينگيز استفاده از کوکائين را انکار کرد.

نوامبر


مارتينا هينگيز با چشمانی اشکبار استفاده از کوکائين را انکار کرد. اين انکار به هنگام دومين اعلام بازنشستگی او از بازی حرفه ای تنيس صورت گرفت که پس از آزمايش مثبت دوپينگ در يک جلسه احساسی مطبوعاتی اعلام شد.


در ايتاليا يک هواخواه فوتبال در راه بازگشت از يک بازی فوتبال از سری آ، توسط يک مامور پليس کشته شد. مرگ او گسترش اغتشاش در سراسر اين کشور را به همراه داشت.


راجر فدرر برای دومين سال پی در پی برنده جام مسترز تنيس شد. او در مسابقه پايانی با داويد فرر، در عرض ۵۳ دقيقه با برتری ۲-۶، ۳-۶ و ۲-۶ بر حريف پيرو شد.


آمريکا با برتری شش بر سه بر کوبا برای نخستين بار پس از سال ۱۹۷۴ قهرمان جام جهانی بيسبال شد و به نه بار قهرمانی پياپی کوبا پايان داد.


انگليس در خانه اش سه بر دو از کرواسی شکست خورد و از حضور در جام قهرمانی فوتبال اروپا در ۲۰۰۸ بازماند. استيو مک کلارن، مربی تيم ملی انگليس به دنبال اين ناکامی و راه نيافتن به مرحله پايانی اين جام، از مقام خود برکنار شد.


ايوان کلاسنيچ از تيم وردر برمن آلمان پس از عمل جراحی پيوند کليه در اوايل سال ۲۰۰۷، برای نخستين بار در بوندسليگای يک بازی کرد.


شهر ساحلی دوربان در آفريقای جنوبی ميزبان قرعه کشی مسابقه های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ بود.


تايسن گای، ستاره سرعت آمريکا و مسرت ديفار از اتيوپی، برگزيدگان دو و ميدانی سال ۲۰۰۷ جهان شدند.


دسامبر


يوفا، جامعه حاکم بر فوتبال اروپا، فهرست ۲۶ مسابقه ای را به پليس داد که مشکوک به تبانی توسط مافياهای شرط بندی آسيايی است.


آمريکا به ۱۲ سال ناکامی در تنيس جام ديويس پايان داد و با پيروزی برادران برايان در مسابقه دو نفری به برتری بی چون و چرای سه بر صفر بر تيم روسيه در مسابقه پايانی و قهرمانی رسيد.


کاکا، هافبک برزيلی تيم آ س ميلان برنده جايزه مرد برتر فوتبال اروپا در سال ۲۰۰۷ شد.


در قرعه کشی يورو ۲۰۰۸ ( قهرمانی فوتبال اروپا ) در لوسرن سوييس، تيمهای ايتاليا و فرانسه، فيناليست های جام جهانی پيش در گروه سوم با تيم های هلند و رومانی هماورد شدند.


فدراسيون فوتبال برزيل اعلام کرد که روماريو، بازيکن قديمی فوتبال اين کشور در استفاده از مواد غير مجاز آزمايش مثبت داد و از بازی محروم شد.


آلمان، قهرمان هاکی جهان، برای نهمين بار برنده جام قهرمانان شد. آلمان در پيکار پايانی تيم استراليا را در کوآلالامپور يک بر صفر شکست داد.


XS
SM
MD
LG