لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

طالبان: یک گروگان فرانسوی را آزاد کردیم


طالبان در افغانستان اعلام کرد، يک زن فرانسوی را که سه هفته پيش به گروگان گرفته بود، روز شنبه آزاد کرده است.


پيش از اين، شبه نظاميان طالبان، از دولت افغانستان خواسته بودند که در ازای آزادی اين زن، چهار تن از اعضای اين گروه را که هم اکنون در زندان به سر می برند، آزاد کند. اين گروه روز شنبه را به عنوان مهلت نهايی اين معامله تعيين کرده بود و اعلام کرده بود که در صورت آزاد نشدن چهار زندانی طالبان، گروگان فرانسوی خود را به قتل خواهد رساند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يوسف احمدی، سخنگوی طالبان به اين خبرگزاری گفت: «امروز (شنبه) در ساعت ۱۱ و پنج دقيقه، زن فرانسوی گروگان، در بخش ميوند از ايالت قندهار، آزاد شد.»


هنوز مقام های رسمی دولت افغانستان، خبر آزادی اين گروگان را تاييد نکرده اند. سفارت فرانسه در کابل نيز اعلام کرده است که منتظر تاييد رسمی اين خبر است.


در روز سوم آوريل، دو فرانسوی و سه افغان که برای سازمان غيردولتی «دنيايی برای فرزندان ما» کار می کردند، در استان جنوبی نيمروز، ربوده شدند.


گروه طالبان در حالی اين پنج تن را به گروگان گرفت که دو هفته پيش از اين واقعه، يک خبرنگار ايتاليايی را در ازای آزادی چند تن از اعضای طالبان، آزاد کرده بود و راننده و مترجم وی را گردن زده بود.


خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی طالبان گزارش داده است که اين گروه، مهلت خود را برای آزادی مرد فرانسوی و سه افغان ديگر که هنوز در اسارت هستند، يک هفته ديگر افزايش داده است.


يوسف احمدی همچنين گفته است که زن فرانسوی آزاد شده، حامل پيغامی برای دولت فرانسه است. به گفته او در اين پيغام، از فرانسه خواسته شده که «نيروی نظامی خود را از افغانستان خارج کند.»


احمدی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «برای اينکه به دولت فرانسه نشان دهيم، قصد ما خير است، او (زن گروگان) آزاد شد.»



شخصی به نام ذبيح الله مجاهد به عنوان يکی ديگر از سخنگويان طالبان گفته است مهلت برای معامله گروگان ها، به دليل آن که «فرانسوی ها درگير برگزاری انتخابات بودند» افزايش پيدا کرده است.

همچنين شخصی به نام ذبيح الله مجاهد به عنوان يکی ديگر از سخنگويان طالبان گفته است مهلت برای معامله گروگان ها، به دليل آن که «فرانسوی ها درگير برگزاری انتخابات بودند» افزايش پيدا کرده است.


او گفته است که خواسته های طالبان از دولتمردان فرانسه، در نامه ای ذکر شده که هم اکنون در دست زن آزاد شده فرانسوی قرار دارد.


طالبان روز بيستم آوريل اعلام کرد که در ازای آزادی دو گروگان فرانسوی، خواهان خروج هزار سرباز فرانسوی ناتو از افغانستان و آزادی زندانی های مشخصی است.


در پيام روز ۲۰ آوريل اين گروه که در يک وب سايت منتشر شد آمده بود: «اگر خواسته های ما عملی نشود، وضعيت زندانی های خارجی ما برای جهانيان مشخص است و به سرعت نيز اقدام خواهيم کرد.»


موضوع به گروگان گرفته شدن دو فرانسوی، همزمان با انتخابات رياست جمهوری اين کشور، توجه بسيار زيادی در ميان فرانسويان جلب کرده و بخش عمده ای از رسانه های فرانسوی، خبرهای مربوط به اين دو نفر را با جديت دنبال می کنند.


فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه در پی اين گروگان گيری گفت که اين کشور، طرحی برای نگاه داشتن سربازان خود به مدت طولانی در خاک افغانستان، ندارد.


بخش عمده سربازان فرانسوی در کابل مستقر هستند که از دايره خشونت های شورشيان در افغانستان دور است. همچنين سه هواپيمای جنگی فرانسوی که در افغانستان عمليات انجام می دهند، در شهر دوشنبه، پايتخت تاجيکستان مستقر هستند.


اين کشور همچنين سال گذشته، گروه ۲۰۰ نفری «نيروی ويژه» خود را از افغانستان خارج کرد.


XS
SM
MD
LG