لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

آلمان و اتریش: جهان نباید در برابر ایران عقب نشینی کند


وزرای امور خارجه آلمان و اتريش، روز پنج شنبه در وين، تاکيد کردند که جامعه جهانی، نبايد موضع خود در پرونده هسته ای ايران که سال ها است به محل مناقشه بدل شده، عقب نشينی کند.
وزرای امور خارجه آلمان و اتريش، روز پنج شنبه در وين، تاکيد کردند که جامعه جهانی، نبايد موضع خود در پرونده هسته ای ايران که سال ها است به محل مناقشه بدل شده، عقب نشينی کند.

وزرای امور خارجه آلمان و اتريش، روز پنج شنبه در وين، تاکيد کردند که جامعه جهانی، نبايد از موضع خود در پرونده هسته ای ايران که سال ها است به محل مناقشه بدل شده، عقب نشينی کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان که برای ديدار با محمد البرادعی دبير کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای روز پنج شنبه وارد وين شد، در جمع خبرنگاران گفت: «جامعه جهانی نمی تواند اجازه بدهد و اجازه نخواهد داد که تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای در منطقه [خاورميانه] گسترش يابد.»


اورسلا پلاسنيک، وزير امور خارجه اتريش نيز گفت که جامعه جهانی «عليه برنامه تسليحات هسته ای در ايران، ثابت قدم است.»


وزير امور خارجه آلمان بعد از ديدار با همتای اتريشی خود، با آقای ابرادعی ديدار کرد. بنا به گزارش ها وی با هدف آماده شدن برای ميزبانی نشست گروه ۱+۵ و مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران به وين سفر کرده است.


آقای اشتاين ماير پيش از ديدار با دبير کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای گفته بود که از محمد البرادعی خواهد خواست تا او را از جزئيات مذاکرات دو روزه اش با مسئولان ايرانی، آگاه سازد.


محمد البرادعی هفته گذشته، پس ازديدار با آيت الله خامنه ای و مسئولان مرتبط با برنامه هسته ای ايران، در تهران اعلام کرده بود ايران موافقت کرده است که به ابهام های باقی مانده در برنامه هسته ايش تا اواسط بهمن ماه آينده پاسخ دهد.


وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ در نشستی که روز سه شنبه هفته آينده در برلين برگزار خواهد شد، درباره احتمال تشديد تحريم های تنبيهی عليه ايران تبادل نظر خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، برخی از ديپلمات ها گفته اند در نشست آتی گروه ۱+۵ ، طرفین تلاش خواهند کرد تا اختلاف نظرها در باره «لحن» و «زمان» قطعنامه سوم تحريم را برطرف کنند.



جان نگروپونته، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز پنج شنبه در پکن و پيش از ديدار با مقام های عالی رتبه چينی از اين کشور خواست که از سومين قطعنامه شورای امنيت عليه ايران حمايت کند.

از آنجا که جمهوری اسلامی ايران خواسته جامعه جهانی را برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم نپذيرفته است، شورای امنيت سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه تنبيهی عليه ايران تصويب کرده است.


مبارزه ديپلماتيک در چين


همزمان ايران و آمريکا ديپلمات های ارشد خود را به چين فرستاده اند تا نظر اين کشور در مناقشه هسته ای ايران، جلب کنند. چين به همراه روسيه از مخالفان تصويب سومين قطعنامه عليه ايران است.


جان نگروپونته، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز پنج شنبه در پکن و پيش از ديدار با مقام های عالی رتبه چينی از اين کشور خواست که از سومين قطعنامه شورای امنيت عليه ايران حمايت کند.


وی که ساعتی پس از ورود سعيد جليلی، سرپرست مذاکرات هسته ای ايران به پکن در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: «به نظر ما اين موضوع بسيار مهم است که قطعنامه اضافه ای در شورای امنيت تصويب شود، چرا که اين از اجرای قطعنامه های پيشين خودداری کرده است.»


وی گفت که اين «استدلال» را با مقام های عالی رتبه چينی در ميان خواهد گذاشت.


در عين حال سخنگوی وزارت امور خارجه چين اعلام کرد که قرار است در دو روز آينده، سعيد جليلی نيز با مقام های پکن از جمله وزير امور خارجه اين کشور ديدار کند.


جيانگ يو گفت: «دو کشور ديدگاههای خود را درباره روابط دو جانبه و مساله هسته ای رد و بدل خواهند کرد.»


خانم جيانگ حاضر نشد که از اظهار نظر جان نگروپونته درباره «لزوم تصويب سومين قطعنامه» حمايت کند و در عوض گفت: «موضع ما ثابت است. ما اميدواريم که ايران خواسته های شورای امنيت را اجابت کند و در برابر جامعه جهانی از خود نرمش نشان دهد.»


XS
SM
MD
LG