لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

اسراييل، برنامه هسته ای ۴۴ ساله و خريد موشک های مدرن


رآکتور هسته ای اسراییل در شهر دیمونا قرار دارد و به همین نام نیز خوانده می شود.
رآکتور هسته ای اسراییل در شهر دیمونا قرار دارد و به همین نام نیز خوانده می شود.


به رغم درخواست گروه های مدافع محيط زيست برای تعطيل شدن تاسيسات هسته ای اسراييل، يک مقام ارشد برنامه هسته ای اسراييل اعلام کرد، فعاليت تاسياست هسته ای «ديمونا» در جنوب اسراييل ادامه خواهد يافت.


الحنان (الی) ايبروموف، درمصاحبه ای با شبکه خبری دوم تلويزيون اسراييل گفت: «به رغم آنکه تاسيسات هسته ای ديمونا ۴۴ سال است فعاليت می کند، تدابير امنيتی برای ادامه کار آن به عمل آمده و خطر نشت هسته ای از اين تاسيسات نمی رود.»


بنا به گزارش های منابع غربی، اسراييل دراين تاسيسات بمب هسته ای توليد می کند و تاکنون نيز بيش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای که در اين تاسيسات توليد شده اند را در زرادخانه های خود انبار کرده است.


شيمون پرز، ریيس جمهوری اسراييل که بنيانگزار اين تاسيسات بوده، می گويد، اسراييل از حس مسووليت برخورداراست و هيچ کشوری را نيز تاکنون به کاربرد توانايی هسته ای نظامی، تهديد نکرده است.


اما گروه های مدافع محيط زيست می گويند که خطر نشت مواد مرگبار هسته ای، منطقه ای که اين تاسيسات در آن قرار دارد را با خطر وقوع يک فاجعه بزرگ رو به رو کرده است.


خريد موشک های مدرن


همزمان وب سايت روزنامه يديعوت آخرونوت گزارش داده است که اسراييل برای تقويت توان دفاعی خود در برابر خطراتی که ازناحيه موشک های دوربرد «حکومتهای متخاصم»، اسراييل را تهديد می کند، موشک های مدرن تری خريداری خواهد کرد.



بنا براين گزارش، اسراييل درنظر دارد موشکهای جديد «پاتريوت» از سری «P.A.C ۳» را که ازسوی کارخانجات صنايع نظامی و هوايی امريکايی «لاکهيد مارتين» ساخته می شود، خريداری کند که قدرت رهگيری آن درتعقيب موشک های زمين به زمين که از سوی گروه های مخالف اسراييل شليک شود، بهتر از موشک های پيشين به کار رفته در سيستم های «پاتريوت» است.


اسراييل درنظر دارد موشکهای جديد «پاتريوت» از سری «P.A.C ۳» را که ازسوی کارخانجات صنايع نظامی و هوايی امريکايی «لاکهيد مارتين» ساخته می شود، خريداری کند که قدرت رهگيری آن درتعقيب موشک های زمين به زمين که از سوی گروه های مخالف اسراييل شليک شود، بهتر از موشک های پيشين به کار رفته در سيستم های «پاتريوت» است.

اين موشک های جديد می توانند موشک های شليک شده از هواپيما و نيز موشک های هدايت شونده کروز را نيز هدف قرار دهند.


همچنين به گفته کارشناسان نظامی، ۱۶ فروند ازاين نوع موشکهای جديد را می توان همزمان با هم از يک سيستم «پاتريوت» شليک کرد.


نخستين بار که پشت جبهه اسراييل هدف موشکهای ميان برد يک کشور قرارگرفت، درزمان جنگ سال ۱۹۹۱ و حمله نيروهای بين المللی به عراق به دليل اشغال کويت از سوی صدام حسين بود.


در آن زمان، به دستور صدام ۳۹ فروند موشک ميان برد از غرب عراق، شهرهای مرکز اسراييل را هدف قرار دادند.


گروه حزب الله نيز درجنگ ۳۳ روزه سال گذشته بيش از ۴ هزار فروند راکت و موشک کوتاه برد به سوی اسراييل شليک کرد.


اما سيستم های آمريکائی «پاتريوت» و سيستم اسراييلی «آرو» برای مقابله با موشک های دوربرد و باليستيک طراحی و ساخته شده اند.


مقامات اسراييل می گويند، درصورت وقوع يک جنگ با سوريه، ممکن است ارتش سوريه، از موشک های ميان برد خود استفاده کند.


حسن نصرالله نيز اخيرا اسراييل را به کاربرد موشک های ميان برد برای هدف قراردادن سراسر اين کشور، تهديد کرد.


درعين حال، اسراييل از افزايش قدرت موشک های دوربرد جمهوری اسلامی ايران نيز ابرازنگرانی کرده است. به گزارش رسانه های اسراييل، توانمندی سپاه پاسداران ايران درکاربرد موشک های شهاب – ۳ پس از به کارگيری يک سيستم جديد کنترل از راه دور، به ميزان زيادی افزايش يافته است.


بنا براين گزارش، ايران اکنون می تواند، شمار زيادی از موشک های شهاب - ۳ را همزمان شليک کند و پس از شليک نيز جهت رهگيری آنها را دنبال کند.


رسانه های اسراييل و خبرگزاری آسوشيتد پرس نوشته اند، ارزيابی ناظران نظامی اين است که ايران اين سيستم جديد را با کمک چين و کره شمالی به دست آورده است.


XS
SM
MD
LG