لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

خبرهای ضد و نقیض از ارسال تسلیحات مدرن به ایران


پیش از این سپاه پاسداران از موشک های زمین به هوای در مانورهای خود استفاده کرده که به گفته کارشناسان ساخت روسیه بوده اند.
پیش از این سپاه پاسداران از موشک های زمین به هوای در مانورهای خود استفاده کرده که به گفته کارشناسان ساخت روسیه بوده اند.

یک روزنامه روسی روز جمعه ۱۷ ماه اوت گزارش داد که درپی فروش تسلیحات مدرن دفاعی روسیه به سوریه، این ظن وجود دارد که تسلیحات فروخته شده، به شکلی محرمانه به دست ایران رسیده است.


این گزارش به طور قاطع از سوی مقامات رسمی روسیه از جمله سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه رد شده است.


به گفته روزنامه نزاویسیمایا، به نقل از یکی ازکارمندان داخلی آژانس اطلاعاتی روسیه «اولین دوره ارسال محموله ای از این سلاح ها به سوریه انجام شده است.»


به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی آژانس صادرات ارتش روسیه، در گفت وگو با این خبرگزاری گفته های روزنامه روسی را تکذیب کرده است.


با این حال به گزارش روزنامه نزاویسیمایا، محموله سلاح های ارسالی به سوریه که در میان آنها سیستم های دفاع ضد موشکی نیز وجود دارد، می تواند ادعای سال گذشته اسراییل مبنی بر اینکه، سلاح هایی که روسیه به سوریه می فروشد، در نهایت در دست نیروهای حزب الله قرار می گیرد را نیز تایید کند.


پس از جنگ چند روزه اسراییل و لبنان در ماه جولای سال 2006، اسراییل، روسیه را متهم کرد که به صورت غیر مستقیم اسلحه و از جمله سلاح های ضد تانک به اسراییل ارسال می کند؛ ادعایی که از سوی روسیه تکذیب شد.



روزنامه نزاویسیمایا به نقل از مقامات رسمی صادرات ارتش می گوید این نگرانی که موشک های ساخت روسیه به ایران صادر شود یک «شایعه احمقانه» است.

روزنامه نزاویسیمایا به نقل از مقامات رسمی صادرات ارتش می گوید این نگرانی که موشکهای ساخت روسیه به ایران صادر شود یک «شایعه احمقانه» است.


به گفته ویتالی شلیکوف، یکی از اعضای کمیته سیاست دفاع خارجی روسیه، «چنین اتفاقی غیر ممکن است.»


آقای شلیکوف افزود: «یکی از شرایط هر معامله ای این است که ارسال سلاح ها به کشور سوم ممنوع است.»


اگرچه در گزارش روزنامه روسی تعداد موشک های زمین به هوای پانتزر ارسالی به سوریه حدود ۳۶ عدد اعلام شده، اما به طور رسمی این قرار داد شامل فروش ۵۰ موشک با برد کوتاه پانتزر به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار یا ۶۷۰ میلیون یورو است.


یکی ازمتخصصان نظامی که کارشناس مجله ای تخصصی در لندن است به خبرگزاری رویترز می گوید که به نظر وی، سوریه حداقل ۱۰ موشک پانتزر را در اختیار ایران قرار خواهد داد.


XS
SM
MD
LG