لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۶

ابراز نگرانی شورای امنیت از قاچاق اسلحه به لبنان


بیانیه اخیر با موافقت همه اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.
بیانیه اخیر با موافقت همه اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

شورای امنيت سازمان ملل متحد، روز جمعه با صدور بيانيه ای که با رای مثبت هر ۱۵ عضو شورا تصويب شد، از گزارش های موجود مبنی بر ادامه يافتن قاچاق اسلحه به لبنان ابراز نگرانی کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، در اين بيانيه به کشورهايی که در قاچاق اسلحه دست دارند اشاره ای نشده است، اما در عين حال بر لزوم بررسی عملکرد همه کشورها، «به ويژه کشورهای منطقه» در اجرای ممنوعيت ورود اسلحه به لبنان که پيش از اين در شورای امنيت تصويب شده، تاکيد شده است.


شورای امنيت همچنين خواهان بررسی روند خلع سلاح گروه های لبنانی و غيرلبنانی در اين کشور شده از موضع گيری تازه گروه حزب الله لبنان که اعلام کرده بود، «برای هدف قرار دادن همه نقاط اسراييل، تمامی امکانات نظامی» خود را حفظ خواهد کرد، ابراز نگرانی شده است.


آن گونه که خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده است، يک پاراگراف اين بيانيه که در آن به نام دبير کل حزب الله اشاره شده بود، به دليل مخالفت قطر، به کلی حذف شد.


همچنين در اين پيش نويس بيانيه، گروه حزب الله، «يک گروه خشونت طلب که قطعنامه های شورای امنيت را زير پا می گذارد» توصيف شده بود، اما اين توصيف نيز از بيانيه حذف شده است.


همچنين خبرگزاری رويترز گزارش داده است که بخش ديگری از اين بيانيه که در آن از ايران و سوريه خواسته شده بود که از ارسال سلاح به لبنان خودداری کنند، تغيير يافته و به جای نام اين دو کشور، عبارت «دولت های متطقه» قرار گرفته است.


بيانيه های شورای امنيت، تنها با رای مثبت هر ۱۵ عضو – پنج عضو دايمی و ۱۰ عضو دوره ای – تصويب می شوند و لازم الاجرا نيز نيستند.


اين بيانيه که در نگاه ناظران، بيش از هر چيز واکنشی است به گزارش های تاييد نشده درباره کمک های نظامی ايران و سوريه به گروه حزب الله لبنان، در حالی منتشر شده است که همزمان جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا با صدور دستوری اعلام کرد که از اين پس، دارايی های اشخاصی که در مسير، تضعيف دولت لبنان اقدام کنند، مسدود خواهد شد.


واکنش نصرالله به دستور تازه بوش


همزمان با اين تحولات، سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان در واکنش به دستور تازه جرج بوش، گفت که آمريکا در تلاش است تا با اين اقدامات، ملت لبنان را «مرعوب» کند.


دولت لبنان به رياست فواد سينيوره از حمايت اتحاديه اروپا و آمريکا برخوردار است و در يک سال اخير با مخالفت های پی در پی حزب الله رو به رو شده است.


يکی از خواسته های اصلی گروه شبه نظامی حزب الله که از سوی ايران و سوريه حمايت می شود، داشتن حق وتو در دولت لبنان است.


دولت ائتلافی لبنان، حزب الله و متحدانش را به تلاش برای برای براندختن دولت با هدف بازگرداندن سوريه به عرصه قدرت سياسی لبنان متهم می کنند.


نصرالله روز جمعه گفت که دولت بوش، همه توانش را به کار گرفته است تا بتواند از دولت ائتلافی لبنان، حفاظت کند.


دبيرکل حزب الله در يک مصاحبه تلويزيونی خطاب به هوادارنش گفت: «بوش می آيد و می گويد: شما لبنانی ها، عليه هر کدامتان که دولت سينيوره را به لرزه درآورد، اقدام قانونی، مالی و اقتصادی خواهم کرد.»


رييس جمهوری آمريکا با صدور دستوری اعلام کرد که از اين پس، دارايی کسانی که به هر نحوی دولت لبنان را تهديد يا تضعيف کنند، مسدود خواهد شد.


بنا به دستوری که جرج بوش رييس جمهوری آمريکا صادر کرده است، دارايی های «افرادی که به نحوی به سوريه برای يافتن کنترل بيشتر در لبنان کمک می کنند» و «کسانی که قوانين دموکراتيک لبنان را به چالش می کشند» نيز بايد از سوی دولت آمريکا مسدود شود.


XS
SM
MD
LG