لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

مجازات اعدام در ایالت نیوجرسی آمریکا لغو شد


تخت تزریق سم برای کشتن مجرمینی که به اعدام محکوم شده اند.
تخت تزریق سم برای کشتن مجرمینی که به اعدام محکوم شده اند.

در پی سال ها فعاليت مخالفان مجازات اعدام سرانجام مجلس ايالتی در نيوجرسی آمريکا، روز پنج شنبه مجازات اعدام را به کلی از فهرست مجازات های اين ايالت خارج کرد و اعدام مجرمين در نيوجرسی، ممنوع شد.


ايالت نيوجرسی در آمريکا، نخستين ايالت در اين کشور است که پس از چهار دهه، مجازات اعدام را ممنوع کرده است.


اين قانون که «تاريخی» توصيف شده، با ۴۴ رای موافق در برابر ۳۶ رای مخالف، در مجلس ايالتی اين کشور که در کنترل دموکرات ها است، تصويب شد.


جان کوزين، فرماندار دموکرات اين ايالت که به شدت از قانون لغو مجازات اعدام حمايت کرده بود، آن را در نخستين ماه سال جديد ميلادی – دو هفته ديگر – امضا خواهد کرد.


لغو مجازات اعدام در ايالت نيوجرسی، با استقبال شورای اروپايی رو به رو شده و اين شورا با صدور بيانيه ای، تصويب اين قانون را اقدامی «شجاعانه» توصيف کرد.


فعالان حقوق بشر می گويند، مجازات اعدام در دسته مجازت هايی قرار می گيرند که «تجربه ای شکست خورده برای بشريت» هستند و نتوانسته اند به کاهش قانون شکنی ها کمک کنند.


ديويد فتحی، از سازمان ديده بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجازات اعدام، ميزان وقوع جرم را کاهش نمی دهد. حتی ميان جمهوريخواهان آمريکايی هم روز به روز افراد بيشتری اين واقعيت را می فهمند که اعدام راه حل نيست.»



اتاق گاز - یکی دیگر از روش هایی که برای کشتن مجرمین محکوم به اعدام در آمریکا استفاده می شود.

برخی جمهوريخواهان آمريکايی مدافع مجازات اعدام هستند و همواره تلاش می کنند تا بر سر راه تصويب قوانينی عليه اعدام، مانع ايجاد کنند.


ديويد فتحی در اين زمينه گفت: «مجازات اعدام ميان آمريکا با ديگر دموکراسی های بالغ مانند فرانسه و کانادا، شکاف ايجاد کرده است. آمريکا در ميان دموکراسی های بالغ تنها مانده است و در کنار چين و ايران قرار گرفته است.»


دو کشور چين و ايران، بدنام ترين کشورهای جهان در زمينه مجازات اعدام هستند. چين بيشترين تعداد مجازات اعدام را در طی يک سال اجرا می کند و ايران در اين فهرست دوم است.


ضمن اينکه بنا به اعلام سازمان معتبر عفو بين الملل، ايران از نظر تعداد اجرای مجازات اعدام به نسبت جمعيتش، در ميان تمامی کشورهای جهان اول است و از اين نظر، حتی از چين هم در مقام بالاتری قرار دارد.


آقای فتحی بعد از اشاره به وضعيت ايران و چين، پيش بينی کرد: «بالاخره زمان آن فرا خواهد رسيد که آمريکا نيز به جهان متمدن بپيوندد.»


در مجلس ايالتی نيوجرسی، اکثر نمايندگان جمهوريخواه با لغو مجازات اعدام مخالف بودند و اين قانون را هديه برای خلافکاران توصيف می کردند، اما سرانجام دموکرات ها موفق شدند که آنها را شکست بدهند.


لاری کوکس، رييس سازمان عفو بين الملل در آمريکا، اقدام تازه ايالت نيوجرسی را ستود و افزود: «قانونگذاران سراسر کشور در حال فهم اين نکته هستند که مجازات اعدام، به شکلی اساسی خدشه دار است و افکار عمومی نيز هوشيارانه متوجه سيستمی است که يکی از احتمالات بسيار واقعی آن، اعدام انسان های بی گناه است.»


هر چند که از سال ۱۹۶۳ ميلادی تا امروز، هيچ کس در ايالت نيوجرسی اعدام نشده بود، اما در حال حاضر، هشت نفر در زندان های اين ايالت به اعدام محکوم هستند.


در حال حاضر مجازات اعدام در ۳۷ ايالت از ايالات متحده آمريکا، قانونی است.


XS
SM
MD
LG