لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

وزیر دفاع کره جنوبی به آمریکا رفت


فرماندهی ارتش کره جنوبی در زمان وقوع جنگ به عهده نیروهای آمریکایی است.
فرماندهی ارتش کره جنوبی در زمان وقوع جنگ به عهده نیروهای آمریکایی است.
وزير دفاع کره جنوبی روز پنج شنبه راهی آمريکا شد تا در باره تحولات عمده در همکاری های نظامی دو کشور با همتای آمريکايی خود ديدار و گفت و گو کند.

در حال حاضر، فرماندهی نيروهای نظامی کره جنوبی در زمان وقوع جنگ، طبق قراردادی که در دهه ۵۰ ميلادی به تصويب رسيده، بر عهده نيروهای آمريکايی مستقر در اين کشور است.

کيم جانگ سو، وزير دفاع کره جنوبی، در اين سفر با رابرت گيتس، همتای آمريکايی خود ديدار خواهد کرد تا درباره آنچه ايجاد «تحولات عمده در همکاری های نظامی دو کشور» عنوان شده است، با وی مذاکره کند.

انتظار می رود در اين ديدار که روز جمعه صورت می گيرد، طرفين برای انتقال قدرت به نيروهای کره جنوبی در زمان جنگ، تاريخ مشخصی را تعيين کنند.

کره جنوبی در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ ميلادی که از سوی همسايه شمالی اش مورد حمله قرار گرفت، با امضای قراردادی، فرماندهی زمان جنگ نيروهای خود را به دولت آمريکا واگذار کرد.

در حال حاضر ۲۹ هزار و ۵۰۰ نيروی نظامی آمريکايی در اين کشور به سر می برند که ماموريتشان حمايت از ارتش ۶۸۰ هزار نفری کره جنوبی در برابر تهاجمات احتمالی ارتش يک ميليون و يکصد هزار نفری کره شمالی است.

بر اساس قرارداد دهه ۵۰ ميلادی، در صورت بروز جنگ بين دو کره شمالی و جنوبی، فرمانده نيروهای آمريکايی مستقر در کره جنوبی، رهبری ارتش اين کشور و نيروهای آمريکايی حاضر در منطقه را بر عهده خواهد گرفت.

آمريکا در نظر دارد تا سال ۲۰۰۹ ميلادی، فرماندهی زمان جنگ ارتش کره جنوبی را به اين کشور باز گرداند.

واشينگتن همچنين اعلام کرده است شمار نيروهای خود در اين کشور را تا سال آينده ميلادی به ۲۵ هزار نفر کاهش می دهد تا از آنها، در صورت نياز در مناطق ديگری استفاده کند.

اين در حالی است که شماری از نمايندگان پارلمان کره جنوبی روز چهارشنبه هفته جاری، پيشاپيش مخالفت خود را با طرح انتقال قدرت به ارتش اين کشور اعلام کردند.

در بيانيه ای که از سوی اين نمايندگان منتشر شد آمده است: « تا زمانی که بحران هسته ای کره شمالی حل نشود و امنيت به طور کامل به شبه جزيره کره باز نگردد، ما با طرح انتقال قدرت به ارتش کره جنوبی در زمان جنگ شديدا مخالفيم.»

گزارش ها حاکی است وزير دفاع کره جنوبی بعد از ديدار خود از آمريکا، راهی ژاپن خواهد شد تا در باره برنامه های هسته ای کره شمالی با مقامات اين کشور ديدار و گفت و گو کند.
XS
SM
MD
LG