لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

موافقت کره شمالی با آغاز خلع سلاح هسته ای


نمایندگان شش کشور شرکت کننده در مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره شمالی
نمایندگان شش کشور شرکت کننده در مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره شمالی

پس از شش روز گفت و گوهای فشرده بين نمايندگان شش کشور آمريکا، روسيه، ژاپن، دو کره شمالی و جنوبی و چين ، خبرگزاری دولتی چين روز سه شنبه گزارش داد که طرفين مذاکره کننده بر سر طرحی کلی برای خلع سلاح اتمی کره شمالی به توافق رسيدند .


اين خبرگزاری به نقل از الکساندر لوسيوکوف، نماينده روسيه در مذاکرات شش جانبه کره شمالی نوشت:« انتظار می رود توافقنامه مشترکی تا شامگاه سه شنبه بين کشورهای شرکت کننده به تصويب برسد .»


در همين حال، يک مقام ديپلماتيک نزديک به اين مذاکرات اظهار داشت که کره شمالی تا زمان مخابره اين خبر پاسخ رسمی خود را در اين زمينه ارائه نکرده است .


به گفته کريستوفر هيل، نماينده ارشد دولت آمريکا در اين گفت و گوها، اين توافقنامه اولين قدم در جهت خلع سلاح هسته ای کره شمالی است و تا رسيدن به هدف نهايی هنوز راه درازی در پيش است .


مذاکرات جاری پکن عمدتا بر نحوه اجرای تفاهم نامه سپتامبر سال ۲۰۰۵ ميلادی متمرکز است که کره شمالی را ملزم می کند در ازای دريافت انرژی و تضمين های امنيتی، تمامی فعاليت های هسته ای خود را متوقف کند .



کره شمالی با پذيرفتن اين توافقنامه پنجاه هزار تن نفت خام دريافت می کند و در مقابل، فعاليت های هسته ای نيروگاه يونگ بيون را متوقف کرده و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد از نيروگاه های هسته ای اين کشور ديدن کنند.

يک مقام ديپلماتيک آگاه در اين زمينه اظهار داشت که کره شمالی با پذيرفتن اين توافقنامه پنجاه هزار تن نفت خام دريافت می کند و در مقابل، فعاليت های هسته ای نيروگاه يونگ بيون را متوقف کرده و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد از نيروگاه های هسته ای اين کشور ديدن کنند.


همين مقام ديپلماتيک در ادامه می افزايد: چنانچه گام های اوليه با موفقيت برداشته شود ساير کشورها ۹۵۰ هزار تن ديگر سوخت به ارزش ۳۰۰ ميليون دلار آمريکا در اختيار اين کشور قرار خواهند داد .


گزارش ها در باره احتمال تصويب اين توافقنامه در حالی منتشر می شود که منتقدين پيشاپيش انتقاد از اين طرح را آغاز کرده اند .


جان بولتون، نماينده سابق دولت آمريکا در شورای امنيت سازمان ملل متحد، در اين زمينه به شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت: «حکومت کره شمالی برای لغو پاره ای از فعاليت های هسته ای خود نبايد با چنين پاداش های هنگفتی مورد تشويق قرار گيرد.»


به گفته آقای بولتون، ارائه چنين مشوق هايی به کره شمالی قطعا « پيام غلط اندازی» را به تمامی کشورهايی که در صدد دستيابی به سلاح هسته ای هستند مخابره خواهد کرد .


در همين رابطه نماينده آمريکا در مذاکرات شش جانبه، اظهار داشت که اين توافقنامه با اطلاع دولت ايالات متحده آماده شده و از حمايت کاخ سفيد برخوردار است .


XS
SM
MD
LG