لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

واکنش ها به نتایج مذاکرات هسته ای کره شمالی


نمایندگان شش کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، و دو کره شمالی و جنوبی در پکن
نمایندگان شش کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، و دو کره شمالی و جنوبی در پکن
قرارداد خلع سلاح اتمی از سوی کره شمالی واکنش های متفاوتی را از سوی کشور های مختلف به همراه داشت.

مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی که از سال ۲۰۰۳ ميلادی با شرکت شش کشور آمريکا، روسيه، چين، ژاپن، و دو کره شمالی و جنوبی در پکن دنبال شده، توانست روز سه شنبه کره شمالی را متقاعد کند تا در قبال دريافت انرژی از فعاليت های هسته ای خود چشم بپوشد.

شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، ضمن استقبال از اين قرار داد اعلام کرد تا زمانی که کره شمالی مسئله آدم ربايی شهروندان ژاپنی را حل نکند، ژاپن در نظر ندارد اين کشور را در زمينه تامين انرژی ياری دهد.

روزنامه يوميوری شيمبون، پر تيراژترين روزنامه ژاپن، روز چهارشنبه در سرمقاله خود با انتقاد از قرار داد خلع سلاح هسته ای کره شمالی نوشت: «در اين قرارداد به مسائل کليدی اشاره ای نشده است.»

اين روزنامه می نويسد بر اساس اين قرارداد، کره شمالی تنها بخشی از فعاليت های هسته ای خود را متوقف می کند اما اين کشور همچنان سلاح هايی نظير بمب های اتمی، موشک های بالستيک و موشک های رودونگ خود را که از قبل ساخته است، در اختيار خواهد داشت.

يکی ديگر از روزنامه های ژاپنی در گزارش خود نوشت انعقاد چنين قراردادهايی بی آنکه بر پايه های محکمی استوار شود اين فرصت را به کره شمالی خواهد داد تا از اين گونه شرايط بهره برداری کند.

روزنامه های کره جنوبی نيز در واکنشی مشابه، از اين که قرارداد خلع سلاح هسته ای کره شمالی به سلاح های موجود در اين کشور توجهی نکرده است ابراز تاسف کردند.

بنا به اظهارات اين روزنامه ها، کره شمالی بايد با انجام مفاد قراردادهايی که عليه اين کشور تصويب شده اند صداقت خود را به جامعه جهانی ثابت کند.

روزنامه هندو، چاپ هند، در گزارشی نوشت آمريکا برای حل مشکلاتی نظير ايران و عراق با کره شمالی از در مصالحه در آمده است.

همزمان، الکساندر دونر، وزير امور خارجه استراليا، ضمن استقبال از اين قرارداد، نسبت به پايدار بودن آن ابراز ترديد کرد.

وی با اين حال خاطر نشان کرد که جامعه جهانی بايد با حمايت اقتصادی از کشورهای فقرزده نظير کره شمالی، اين کشورها را تشويق کنند تا از برنامه های هسته ای منصرف شوند.

اما در اين ميان، دولت چين از اين قرارداد به طور کامل استقبال کرد و آن را گامی بسيار مهم در جهت پاک سازی شبه جزيره کره از جنگ افزارهای هسته ای دانست.

روز سه شنبه کريستوفر هيل، نماينده ارشد دولت آمريکا در اين مذاکرات گفت: «اولين تفاوتی که اين دور از گفت وگوها را با نشست های به بن بست رسيده پيشين متمايز می کند اين است که اين بار تمامی کشورها در تلاشی مشترک کوشيدند تا کره شمالی را به قبول اين قرارداد متقاعد کنند.»

برخی تحليل گران معتقدند که اشاره آقای هيل در اين زمينه می تواند پيامی برای جمهوری اسلامی ايران داشته باشد.
XS
SM
MD
LG