لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

ملاقات محمودعباس با رهبران اردن و مصر


محمود عباس روز دوشنبه ۲۵ دسامبر با رهبران اردن و مصر دیدار و گفتگو خواهدکرد.
محمود عباس روز دوشنبه ۲۵ دسامبر با رهبران اردن و مصر دیدار و گفتگو خواهدکرد.


آقای محمود عباس، ریيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز دوشنبه ۲۵ دسامبر، راهی اردن شد تا نتايج ديدار دو روز پيش خود با آقای اهود اولمرت، نخست وزير اسرایيل، را به آگاهی ملک عبدالله دوم برساند.


آقای عباس، سپس شامگاه دوشنبه ۲۵ دسامبر به همين منظور راهی مصر خواهد شد و با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، ديدار خواهد کرد.


روزنامه اردنی الدستور، دوشنبه ۲۵ دسامبر، از ادامه تلاش های مقامات اسراييلی و فلسطينی برای برگزاری ديدار ديگری بين آقای اولمرت و آقای عباس، به هنگام سفر قريب الوقوع خانم رايس، وزير خارجه آمريکا، به منطقه خبر داده است.


منابع خبری فلسطينی نيز به روزنامه کويتی القبس گفتند که افزون بر ديدار رهبران، کانال های ديگری برای ادامه تماس های سياسی ميان بلندپايگان اسراييلی و فلسطينی گشوده شده است.





نخست وزير اسراييل، درخواست های بلندپايگان سياسی و نظامی کشور خود را که خواهان در پيش گرفتن دوباره راهکار نظامی برای پاسخگويی به ادامه حملات راکتی ستيزه جويان فلسطينی به شهرهای جنوبی اسراييل هستند، رد کرد.

نخست وزير اسراييل، درخواست های بلندپايگان سياسی و نظامی کشور خود را که خواهان در پيش گرفتن دوباره راهکار نظامی برای پاسخگويی به ادامه حملات راکتی ستيزه جويان فلسطينی به شهرهای جنوبی اسراييل هستند، رد کرد.


وی همچنین اعلام داشت که روز دوشنبه ۲۵ دسامبر، تصميمات تازه ای به منظور برقراری تسهيلات بيشتری برای عامه فلسطينی ها اعلام خواهد کرد.


گفته می شود يکی از تصميمات مهم، برچيدن پست های بازرسی در جاده های کرانه باختری باشد، اما به نوشته روزنامه اسراييلی هاآرتص، فرماندهان اسراييلی با اين امر مخالفند و نگرانند که بمب گذاران انتحاری احتمالی خود را به شهرهای اسراييلی برسانند.

آقای اولمرت همچنين تاکيد دارد پيش از آنکه سرباز اسراييلی، گيلعاد شاليت، از اسارت حماس آزاد شود، بايد روند آزاد سازی شماری از زندانيان امنيتی فلسطينی را آغاز کند.


در حالی که پدر اين سرباز روز دوشنبه از اين تصميم انتقاد کرد و آقای اولمرت را « رهبری نالايق » ناميد، وزيران دفاع کنونی و پيشين اسراييل از آزادی زندانيان فلسطينی برای تقويت موقعيت آقای عباس حمايت می کنند.


به گزارش روزنامه معريو، آقای اولمرت برای تقويت موقعيت آقای عباس دادن يک هزار قبضه اسلحه ديگر به نيروهای گارد رياست جمهوری فلسطينی را برای تقويت آنان در برابر سازمان حماس، مورد بررسی قرار داده و احتمالا تصميم خود را در اين مورد دوشنبه ۲۵ دسامبر اعلام خواهد کرد.

انتقاد حماس از محمود عباس


اين در حالی است که سران حماس همچنان به انتقادهای شديد از محمود عباس ادامه می دهند.


فوزی برهوم، سخنگوی حماس، در مصاحبه با شبکه الجزيره گفت:« آقای عباس حاضر به ديدار با اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطينی، نيست و به جای آن با نخست وزير اسراييل ملاقات می کند.»


يووال ديسکين، ریيس سازمان امنيت داخلی اسراييل، در ارزيابی سازمان خود از اوضاع در سرزمين های فلسطينی، که آن را طی گزارشی به دولت اسراييل ارائه داد، نسبت به تقويت هر چه بيشتر موقعيت حماس و ضعيف تر شدن پايگاه جنبش فتح هشدار داد.


طبق ارزيابی سازمان او، محمود عباس از قدرت واقعی برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی برخوردار نيست و در صورت برگزاری چنين انتخاباتی نيز، فتح دوباره شکست خواهد خورد.


XS
SM
MD
LG