لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

انتقاد رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از سیاست غرب در قبال ایران


ميگوئل دسکوتو بروکمن، رئيس مجمع عمومی سازمان ملل
ميگوئل دسکوتو بروکمن، رئيس مجمع عمومی سازمان ملل
رئيس مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در کنفرانس خبری در سازمان ملل، در نيويورک،«غرب و به خصوص آمریکا را متهم کرد که چهره منفی از محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران ترسيم می کند.»

ميگوئل دسکوتو بروکمن، رئيس مجمع عمومی سازمان ملل، و وزير خارجه پيشين نيکاراگوئه، همچنین از بازداشت رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی ابراز بی اطلاعی کرد.

وی افزود که در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وی شاهد «حمايت و احترام بسيار» برای ايران از سوی همسايگانش بوده است.

ميگوئل دسکوتو بروکمن در پاسخ به سئوال خبرنگار اسرائيلی که از وی در مورد سخنان محمود احمدی نژاد در مورد محو اسرائيل پرسيده بود، گفت: «من چنين چيزی نشنيده ام.»

آقای احمدی نژاد و برخی از مقامات بلندپايه ايرانی بارها اسرائيل را يک «رژيم غاصب نامشروع» و «يک غده سرطانی» خوانده که «بايد از صفحه روز گار محو شود».

وزير خارجه پيشين نيکاراگوئه همچنين از محکوميت عمر حسن البشير، رئيس جمهوری سودان، توسط دادگاه کيفری لاهه انتقاد کرده، آن را امری «نژاد پرستانه» خواند .

دادگاه کيفری لاهه روز چهاردهم اسفندماه حکم جلب عمر البشير را به اتهام «جنايت عليه بشريت» و «جرائم جنگی» در دارفور سودان صادر کرد.

بر اثر درگيری های دارفور سودان که از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است بيش از ۳۰۰ هزار نفر کشته و دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر نيز از خانه های خود آواره شده اند.

ميگوئل دسکوتو بروکمن در مورد وضعيت مردم دارفور هيچ سخنی بيان نکرد. سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ ديوان بين المللی لاهه را مامور کرد تا درباره رويدادهای دارفور سودان تحقيق کند.

سخنان ميگوئل دسکوتو بروکمن به شدت مورد انتقاد بسياری از نمايندگان کشورهای ديگر در سازمان ملل قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز، هرالدو مونيوز، سفير شيلی در سازمان ملل گفت که «رئيس مجمع عمومی سازمان ملل نظرات و عقايد شخصی خود را با سياست های مجمع عمومی اشتباه می گيرد.»

شصت و سومین رئيس مجمع عمومی سازمان ملل همچنين تاکيد کرد هرچه بيشتر درباره وضعيتی که اسرائيل در مورد فلسطينيان اعمال کرده است فکر می کند، بيشتر به ياد آپارتايد ميافتد.

ميگوئل دسکوتو بروکمن که يک کشيش کاتوليک است بين سال های ۱۹۷۹-۱۹۹۰ وزير خارجه دولت چپ گرا و ضد آمريکايی ساندنيست بوده است.

رئيس مجمع عمومی سازمان ملل هر سال به صورت دوره ای از ميان پنج منطقه جغرافيايی و با رای اعضای اين مجمع انتخاب می شود.
XS
SM
MD
LG