لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

مطبوعات غرب و جانشين بوتو؛ «آقای ۱۰ درصد»


آصف علی زرداری در سال ۱۹۸۷ با بی نظیر بوتو ازدواج کرد.
آصف علی زرداری در سال ۱۹۸۷ با بی نظیر بوتو ازدواج کرد.

در پی ترور بی نظير بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان، سران اين حزب، روز يکشنبه بلاوال زرداری، پسر ۱۹ ساله خانم بوتو و آصف زرداری، همسرش را به عنوان رهبران جديد حزب مردم انتخاب کردند.


اين انتخاب و همچنين درگيری ميان هوادارن خانم بوتو و دولت پرويز مشرف بر سر دليل واقعی مرگ نخست وزير مقتول در آخرين روز سال ۲۰۰۷ ميلادی مورد توجه مطبوعات غربی قرار گرفته است.


پسر و پدر، جانشین بوتو


«آقای زرداری دوست دارد همانند شاهزاده ها زندگی کند، او هميشه در هتل ها و مکان های گران قيمت به سر می برد.»


به نوشته روزنامه واشينگتن پست، اين جملات را يکی از فعالان حزب مردم پاکستان درباره آصف زرداری همسر بی نظير بوتو گفته است که قرار است در چند سال آينده هدايت حزب مردم را برعهده داشته باشد.


گرچه پسر ۱۹ ساله خانم بوتو به عنوان جانشين وی تعيين شده است ولی تا زمانی که اين جوان «بی تجربه »، تحصيلاتش را در دانشگاه آکسفورد انگليس به پايان برساند، پدرش آصف زرداری حزب را اداره خواهد کرد.


روزنامه واشينگتن پست می نويسد: زرداری در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ ميلادی يعنی هنگامی که بی نظير بوتو نخست وزير پاکستان بود، به «آقای ۱۰ درصد» شهرت پيدا کرد؛ چرا که ظاهرا هميشه ۱۰ درصد از مبلغ معاملات دولتی را برای خود مطالبه می کرده است.


به نوشته روزنامه تايمز چاپ لندن، زرداری به اتهام فساد مالی بيش از هفت سال در پاکستان زندانی بوده و سه سال پيش با دادن وثيقه آزاد شده است.


  • «آقای زرداری دوست دارد همانند شاهزاده ها زندگی کند، او هميشه در هتل ها و مکان های گران قيمت به سر می برد.»
یکی از فعالان حزب مردم

بنابر اين گزارش، همسر خانم بوتو هم اکنون نيز به اتهام پولشويی به مبلغ يک و نيم ميليارد دلار در يک دادگاه سوييسی پرونده ای دارد که رسيدگی به آن در جريان است.


واشينگتن پست می نويسد: همين اتهامات سبب شده تا زرداری نه تنها در پاکستان بلکه در غرب و آمريکا نيز منتقدان زيادی داشته باشد.


اين روزنامه آمريکايی می نويسد: انتخاب وی به عنوان نايب رييس حزب مردم پاکستان ممکن است طرح آمريکا برای ايجاد ائتلاف ميان حزب مردم و پرويز مشرف برای برقراری مجدد دمکراسی در پاکستان را با دشواری روبرو کند.


علت مرگ بوتو


موضوع ديگری که مورد توجه مطبوعات غربی قرار گرفته، مسئله علت مرگ خانم بوتو است.


در حالی که دولت پرويز مشرف ادعا می کند که در اثر انفجار بمب در نزديکی خودروی خانم بوتو، سر وی به سقف خودرو برخورد کرده و او به همين دليل جان باخته است، هوادران سياستمدار مقتول می گويند، بی نظير بوتو به ضرب گلوله کشته شده است.


روزنامه نيويورک تايمز نوشته است: پزشکان بيمارستان راولپندی که جسد خانم بوتو را معاينه کرده اند، تحت فشار، گزارش دولت پاکستان را تاييد کرده اند.


به نوشته اين روزنامه آمريکايی، هدف دولت پاکستان از اين گزارش، سرپوش گذاشتن بر کوتاهی خود در تامين امنيت خانم بوتو است.


واشينگتن پست در همين ارتباط به ايميلی اشاره کرده است که بی نظير بوتو پيش از مرگش به مارک سيگل، دوست و نماينده اش در آمريکا نوشته و در آن گفته است که اگر من کشته شوم، مسووليت آن بر گردن پرويز مشرف، رييس جمهور پاکستان است.


به نوشته مطبوعات غربی، اختلاف ميان دولت پاکستان و حزب مردم اين کشور بر سر دليل مرگ خانم بوتو سبب شده تا آصف زرداری روز يکشنبه از سازمان ملل متحد بخواهد تا در اين باره تحقيقاتی را انجام دهد.


XS
SM
MD
LG